Technische analyse van Red Bull’s wapen voor 2020


Red Bull, Honda en Verstappen zijn er duidelijk in geweest: 2020 moet het jaar zijn waarin voor de titel gestreden moet worden. De nieuwe Red Bull-bolide is op woensdag 12 februari aan de wereld getoond en Verstappen reed op Silverstone al direct de eerste ronden zonder problemen. De grote vraag is, heeft de topontwerper Newey een auto ontworpen waarmee Verstappen voor de wereldtitel kan gaan? Wat heeft hij gewijzigd aan de aerodynamica? We nemen de meest opvallende wijzigingen met je door.
De RB16 is op aerodynamisch vlak een duidelijke doorontwikkeling van 2019, het concept is in hoofdlijnen hetzelfde. De herkenbare ‘rake’ (een hogere achterkant) is gebleven, maar iets minder extreem merkt Sky Sport Italia op. Wat wel flink veranderd is, is de neus. De punt was ook vorig jaar een opening om luchtstroom binnen te laten, maar op de RB16 is deze veranderd naar twee delen om zo de luchtstroom beter te sturen in de auto. De voorvleugel zelf is weinig aan veranderd en ze volgen daarmee niet het concept wat Ferrari in 2019 introduceerde.
Subtiele wijzigingen
Bovenop de voorkant, vlak onder het startnummer 33 van Max Verstappen, zijn aan de zijkanten kleine vleugels toegevoegd die de uitgaande luchtstroom stabieler moeten maken. De sidepods hebben een subtiele wijziging, deze loopt steiler richting de bodemplaat zodat de luchtstroom beter uitkomt bij de diffuser aan de achterkant. Ook aan de cockpitranden en rond de halo zijn kleine opstaande randjes toegevoegd, om de lucht beter te dirigeren richting de achterkant. Adrian Newey en zijn team hebben zo te zien vertrouwen in het concept van vorig jaar waar ze op voortgeborduurd hebben. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Top Headlines

Oudere Top Headlines