Kalff analyseert de RB16: 'Honda wilde waarschijnlijk meer ruimte'


Allard Kalff heeft de RB16 geanalyseerd en is met interessante inzichten gekomen. De oud-coureur is van mening dat Red Bull de eerste slag al gewonnen heeft.
'De eerste slag is gewonnen door Red Bull, zij hebben met de auto al daadwerkelijk op de baan gereden en dat is lekker als je naar de wintertests gaat', zo opent de RTL GP -presentator via Youtube.
Een belangrijke stap, meent de Nederlander: 'Want daar wil je vanaf het eerste moment gewoon weten dat alles werkt en dat je je rondjes kan rijden. Dan zal ook Alexander Albon, de andere rijder, natuurlijk gewoon plaatsnemen in de auto.'
Kalff analyseert de RB16
'Als we naar de RB16 kijken dan zien we eigenlijk bijna dezelfde auto als vorig jaar. Het kleurenschema is niet echt anders dan de auto uit 2019. Maar kijk je in detail, dan zie je toch een aantal opmerkelijke verschillen', zo opent hij zijn analyse over de nieuwe Red Bull-auto.
'Allereerst is daar de neus, daar zit nu een luchtinlaat. De lucht komt vóór de neus naar binnen en gaat dan voor het chassis de neus alweer uit ergens', doorgaans komen gecompliceerde neuzen de crashtest van de FIA niet door, Red Bull is dit wel gelukt dit jaar, een uitstekende voorbode voor 2020.
Focus op neerwaartse druk bij RB16
Volgens Kalff ligt bij de nieuwe auto van Max Verstappen de nadruk op  downforce : 'Aan de buitenkant van de voorvleugel houden ze meer neerwaartse druk, ze zullen ongetwijfeld meer met die druk willen doen.'
'Als je naar de voorwielophanging kijkt, dan zie je ook een mooie aanpassing. Als je méér instuurt, gaat de auto naar beneden', vervolgt de Formule 1-kenner. De ophanging is zo ingesteld dat de neus naar beneden gedrukt wordt als er ingestuurd wordt.
'Dat betekent dat wanneer je in de langzame bochten rijdt, als je de auto laag wil hebben, dat dat kan. Als je meer instuurt houd je dus de auto beter in balans.'
Het Red Bull-chassis wordt uitgelicht
Newey heeft gekozen voor een ovale luchtinlaat in 2020: 'De luchtinlaat is ovaal, heeft met een aantal zaken te maken. Bij Ferrari is het een driehoek, dit heeft ook met de lengte van de rijders te maken. Als je wat lager kan zitten zou je misschien liever een rechthoek hebben.'
Het carrosserie oogt wat breed, met name als je hem vergelijkt met de SF1000. Waarschijnlijk zit een verzoek van Honda achter deze aanpassing, verwacht Kalff: 'Vermoedelijk heeft Honda gevraagd: Jongens, geef ons iets meer ruimte.' (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Top Headlines