De bijzondere Red Bull-vleugel die iedereen over het hoofd zag

Red Bull verraste met het ontwerp van de RB16. Nadat het team jarenlang vasthield aan een en dezelfde ontwerpfilosofie, gooide het team onder supervisie van meesterontwerper Adrian Newey het over een andere boeg voor 2020. De RB16 was vernieuwend te noemen, waarbij met name de voorkant flink onder handen werd genomen. Een smalle neus, inclusief 'neusgaten' en diverse slimme trucjes.Een ervan bleef tot dusver onopgemerkt, maar is zeker interessant te noemen: het vleugeltje onder de airbox. We pijnigden onze hersens en doken in onze archieven, maar kwamen nimmer een soortgelijke vleugel tegen op een F1-bolide. De gele, horizontale vleugel wordt vergezeld door twee opstaande randjes, een aan iedere zijde van de cockpit. Het samenspel tussen de beide vleugels moet er voor zorgen dat de lucht zo efficiënt mogelijk naar de achtervleugel wordt geleid. Navraag bij diverse bronnen gaf nog geen 'winnend' antwoord op de exacte werking van de horizontale vleugel, maar de interesse is gewekt in de autosportwereld. De verticale vleugels zagen we in de 00's al regelmatig terug op F1-auto's, maar dan op een positie verder naar achteren op het bodywork. Het horizontale exemplaar niet. Het lijkt erop dat de ontwerpers een nieuwe maas in de wet gevonden hebben, want ook de SF1000 van Ferrari was voorzien van extra vleugeltjes. Deze deden sterk denken aan de grote 'viking'-vleugels, waarmee bijvoorbeeld de BMW Sauber F1.08 (onderste foto) in 2008 was uitgerust, alleen dan in miniatuurversie.

Top Headlines