NB: 'Vandaag was een perfecte demonstratie van Ferrari's tactisch onvermogen'
Na iedere verreden Grand Prix blikt F1Maximaal in de rubriek De Nabeschouwing met één redacteur terug op alle zin en onzin over het afgelopen raceweekend. In deel 4 is het de beurt aan redacteur Hans van Brunschot, die de race in Baku 'zeer leerzaam' vond. Lees hier zijn blik op de Azerbeidzjaanse Grand Prix en praat mee!
Stelling: Red Bull presteerde naar verwachting bij de Grand Prix van Azerbeidzjan
'Dat denk ik wel. Vanuit het perspectief van de meeste Nederlandse fans, zal het resultaat wel weer zijn tegengevallen. Maar het beeld dat vandaag geschetst werd, is gewoon realistisch; ze zijn het derde team, dus de vierde plaats was vandaag misschien wel meer dan het maximaal haalbare. Ik denk dat heel veel fans en volgers hadden verwacht dat ze er dichterbij zouden zitten, maar het feit is gewoon dat er een gat is tussen Red Bull Racing en de top-twee. Als je ziet dat Max Verstappen zijn eigen prestatie gewoon weer gemaximaliseerd heeft, in een veld waar de topauto's eigenlijk veel sneller zijn, dan is het naar verwachting, denk ik.'
Hoe vond jij Max Verstappen vandaag?
'Max rijdt het hele seizoen al heel erg goed. Het is allemaal gewoon wat minder spectaculair dan dat het de afgelopen jaren geweest is met inhaalacties en dergelijke, maar dat komt ook vooral omdat die auto niet goed genoeg is. Hij rijdt een klein beetje in niemandsland en dat hij vandaag de 1:45.00 gewoon continu bleef aanhouden is puur en alleen de verdienste van een coureur die volwassen wordt en de beginnersfouten die hij eerst maakte, niet meer maakt. Zet Max in een Mercedes en hij had er al vier gewonnen dit jaar, zo simpel is het.'
Toch was de start wat minder, was dat dan overmacht?
'In de RB14 vorig jaar heb ik Max wereldstarts zien maken. Wellicht dat de startfrequentie van de Honda-motor misschien iets anders is. Aan zoiets moet je gewoon wennen, dus daar ligt vast nog terrein om te winnen. Maar aan de andere kant heeft hij Perez wel snel weer weten te pakken, dus anderzijds heeft hij er ook niet heel veel mee verloren, denk ik. Laten we hopen dat het een kwestie van tijd is voordat Max met de RB15 weer zijn oude starts laat zien.'
Vooraf waren de verwachtingen met betrekking tot de amusementswaarde van de race erg hooggespannen. Wat vond jij van de vierde Grand Prix?
'Ik vond het een hele leerzame zondagmiddag. Het was qua spektakel natuurlijk echt nul, maar je hebt naar mijn mening wel echt hele interessante dingen gezien. Bij Mercedes mag Bottas echt voor z'n eigen kansen gaan dit jaar, hij mag z'n tanden laten zien en het duel met Hamilton aangaan. Dat blijkt wel uit deze race. Ik denk dat we daar als Formule 1-fans heel dankbaar voor mogen zijn. Want hoe je het went of keert, als je alles cijfermatig bekijkt is de sport op dit moment een one team show . Mercedes steekt er met kop en schouders boven uit, naar mijn mening zijn ze dominanter dan ze ooit geweest zijn. Dan is het voor de neutrale kijker pijnverzachtend om te zien dat er wel twee coureurs zijn in het team die voor de titel mogen én kunnen rijden. Al met al denk ik dat deze zondagmiddag een weerspiegeling was van wat we de rest van het seizoen mogen verwachten.'
Mercedes scoort alweer het vierde één-tweetje op rij, staan ze al met een been in het kampioenschap?
'Ik zie op dit moment niet hoe het dit jaar nog omgedraaid kan worden, ook al hebben we nog geen kwart van de races achter de rug. Ferrari heeft op het gebied van rauwe, pure snelheid flink wat laten zien, maar er is veel meer dan dat. Het lijkt wel alsof de Italianen een stuk strategie en tactiek missen, vooral sinds het vertrek van Arrivabene. Vooral vandaag was echt een perfecte demonstratie van tactisch onvermogen. Men lijkt vast te houden aan de kunsten van Vettel, waarbij Leclerc op tactische wijze wordt opgeofferd. Een onbegrijpelijk fenomeen, zeker als je de huidige vorm van Leclerc in beschouwing neemt.'
'Ook Red Bull kan niet echt gevaarlijk worden, alhoewel ze natuurlijk wel de favoriet zijn in Monaco, Mexico en Singapore. Dat is, helaas voor alle Nederlandse fans, natuurlijk niet genoeg. De conclusie is dat Mercedes gewoon concurrentie mist en dus kan men wat mij betreft alvast Bottas of Hamilton opschrijven als titelwinnaar van 2019.'
Renault leek dit weekend niet goed uit de verf te komen en ook de afgelopen raceweekenden vielen tegen. Wat zegt dat over waar het team staat op dit moment?
'Renault heeft met Ricciardo en Hulkenberg twee topcoureurs in huis, ze zijn erg ervaren en stabiel. Maar de resultaten zijn echt dramatisch te noemen. Niets lijkt te lukken en als het zo doorgaat halen er een hoop mensen binnen het team het einde van het seizoen niet, denk ik. Het lijkt wel alsof ze er op technisch gebied gewoon niet goed bij zitten, Ik denk dat Renault qua ontwikkeling dit jaar gewoon echt de plank misgeslagen heeft. Het was aan het einde van het seizoen duidelijk dat er een flink gat overbrugd moest worden met de top, waar ze zo graag naar toe willen. Ze zijn ambitieus, er is ook veel druk, dus heeft men veel risico genomen met het ontwerp. Dat heeft Abiteboul nota bene zelf nog toegegeven. Het lijkt erop alsof ze bij het nemen van die keuzes veel fouten hebben gemaakt. Als je ziet hoe McLaren, dat klant is van de Renault-motor, bij de Fransen wegrijdt, is dat heel pijnlijk en bovendien tekenend voor de positie van de equipe.'
Als teamwatcher van Williams houd jij de Britten nauwkeurig in de gaten. Zag jij al een verbetering dit weekend en gaat men in 2019 nog WK-punten scoren?
'Nee, absoluut niet. Dat zit hem in twee factoren. Ten eerste is daar het onvermogen van Claire Williams om een team te leiden. Ze zit veel te veel vastgeroest in de denkwijze van haar vader, die alles zelf wilde kunnen en zelf wilde ontwikkelen. Die man heeft op zijn eigen manier succes geboekt en het is haast onmogelijk om zoiets te kopiëren. Dat resulteert in het feit dat Williams nu verzuipt in haar eigen ego. Men wil koste wat het kost vasthouden aan het imago van een zelfreddend team, waarbij alles zelf gemaakt en geproduceerd moet worden. De sport is dusdanig veranderd dat die visie, op hun manier, gewoon niet meer werkt. Kijk maar naar Sauber, die de onderste regionen uit is geklommen door veel meer samen te werken met een topteam. De enige manier voor Williams om hier uit te komen is om haar trots opzij te zetten en te beseffen dat het geen 1995 meer is.'
'Ten tweede heeft men gewoon de verkeerde keuzes gemaakt met betrekking tot de coureurs. George Russell is een groot talent die ontzettend hard kan rijden, maar Robert Kubica is echt niet van dat niveau. Kubica maakt fout na fout, hij heeft het gewoon niet meer. In Australië ramt hij de muur van de pitstraat, gisteren ging hij in bocht 8 in de bandenstapel. Ik weet niet of het een kwestie van reactievermogen of beheersing is, maar het moge duidelijk zijn dat hoe romantisch het verhaaltje ook mag zijn, Kubica hier niet meer thuishoort.' (Foto: Ferrari F1 Media)
Maurits Kappetijn maurits@f1maximaal.nl