Marko: 'Zoveel tijd wint Mercedes op Red Bull met het DAS-systeem'

Van Helmut Marko wisten we al hoe hij over het DAS-systeem van Mercedes dacht. "Door de stand van de wielen te wijzigen, verandert ook de rijhoogte van de auto. Ook al gaat dat om zeer kleine verschillen, het heeft daarmee wel het effect van een actieve wielophanging en dat is in de Formule 1 verboden", zo gaf hij te kennen in gesprek met Auto Bild.In gesprek met datzelfde medium geeft hij nu aan wat Mercedes in zijn ogen wint met het in Barcelona onthulde technisch stukje vernuft. Volgens de Red Bull-adviseur wint Mercedes met het DAS-systeem precies die twee tienden van een seconde per ronde die de Duitse constructeur volgens berekeningen voor ligt op de concurrentie."Ze winnen die tijd, omdat ze geen last hebben van onderstuur bij het insturen van de scherpe, langzame bochten. Dat is het effect van het DAS-systeem", aldus Marko, die tevens verklapte wanneer we de definitieve uitvoering van Max Verstappens en Alexander Albons RB16 voor het eerst in actie gaan zien.Het DAS-systeem: foute boel, of toch een geweldig staaltje innovatie? Het panel van de nieuwste RacingNews365-podcast, bestaande uit Tom Coronel, Ruud Dimmers en gastheer Thomas van Groningen, geeft antwoord.

Oudere Top Headlines