Patrese zou Senna in 1994 helpen met suspensie: 'Maar na zijn dood bedankte ik'
Twee jaar voordat Ayrton Senna officieel in dienst trad bij Williams F1 kwam de Britse renstal zes jaar lang in actie met Riccardo Patrese. De Italiaan reed in totaal meer dan vijftien jaar in de Formule 1 en had in 1993 eigenlijk besloten zijn helm aan de wilgen te hangen. 25 jaar later doet Patrese echter uit de doeken dat hij oorspronkelijk in 1994 zou gaan testen voor Williams.
Toen Senna bij Williams in dienst trad klaagde hij over de stugge suspensie van de bolide. Om daar een oplossing voor te vinden stelde Patrese, die eigenlijk al met pensioen was, voor om later dat seizoen namens de Britse renstal een testsessie uit te voeren op het Franse circuit van Paul Ricard om zijn visie op het probleem te geven. Toen Senna echter tijdens de Grand Prix van San Marino dodelijk verongelukte koos Patrese er uiteindelijk voor toch niet terug te keren in de koningsklasse van de autosport.
'Ik was me volledig bewust van hoeveel zorg ze staken in de kleinste details'
‘De herinnering aan de Tamburello-bocht deed me besluiten te stoppen met Formule 1. Ik zou eigenlijk bij Williams instappen, maar na de dood van Ayrton bedankte ik daarvoor’, laat Patrese optekenen door de Italiaanse tak van Motorsport.com . ‘Ik had het team uit Grove voorgesteld te helpen met de problemen rondom de stugge suspensie van de FW16. Senna klaagde over het gedrag van de wagen en [teamgenoot, red.] Damon Hill had er nog nooit in gereden, dus mijn ervaring kon bruikbaar zijn.’
Over de exacte oorzaak van de crash van Senna is nooit uitsluitsel geweest. Ook Patrese heeft nooit een duidelijke uitleg gekregen en kan zich moeilijk neerleggen bij de uiteindelijke verklaring dat een mechanisch probleem ten grondslag aan het ongeluk zou hebben gelegen: ‘Ik kon me niet voorstellen dat een mechanisch probleem kon overkomen bij een ervaren kampioen als hij, de allergrootste. Ik kon me niet voorstellen dat er een mechanische fout was in ‘mijn’ team; ik reed vijf jaar voor Williams en was me volledig bewust van hoeveel zorg te staken in de kleinste details.’ (Foto: Mercedes AMG F1)