Gat tussen Verstappen en Ferrari valt mee volgens Kalff: ‘0.3 per ronde harder’
Het team van Mercedes domineert de Formule 1, maar voordat Red Bull Racing zich bezig kan houden met de regerend wereldkampioenen zullen ze eerst Scuderia Ferrari voorbij moeten. Het gat tussen Max Verstappen en Ferrari is echter minder groot dan het in eerste instantie lijkt.
Dat is althans de mening die de Nederlandse autocoureur Allard Kalff presteert in de digitale podcast van RTLGP, Slipstream . In een terugblik op de Grand Prix van Azerbeidzjan, waar Max Verstappen uiteindelijk een vierde plek liet noteren, zag Kalff de Red Bull-coureur echter steeds dichterbij komen aan Ferrari-rijder Sebastian Vettel. De komst van de Virtual Safety Car gooide uiteindelijk roet in het eten van de Nederlander.
'Het gat is nog steeds te groot, heel jammer'
‘Zonder Virtual Safety Car was dat podium wel in zicht geweest’, blikt Kalff terug op de stratenrace in Baku. ‘Hij liep echt hard in op Sebastian Vettel, wat ook weer zegt dat de auto van Leclerc waarschijnlijk ook niet snel genoeg is. Dus dan is hij wel te langzaam, maar uiteindelijk is het niet zo dramatisch als het lijkt. Ze moet gewoon een tiende of drie harder per rondje en dan zit je er echt goed bij.’
Kalff wordt in de studio vergezeld door Kees van de Grint, die jarenlang de persoonlijk adviseur was van Michael Schumacher aangaande de banden. Van der Grint wijst erop dat het gat met Ferrari wellicht drie tienden is, maar het gat met Mercedes is nog een heel stuk groter. ‘Het gat is nog steeds te groot, heel jammer. En nogmaals, hij heeft gewoon heel goed gereden, maar meer zit er niet in. Hij kan de neus van de auto niet laten zien bij de Mercedessen’, vat Van de Grint het samen.