Marko geeft Ricciardo schuld van clash met Verstappen
De Grand Prix van Azerbeidzjan in 2018, waarin Max Verstappen en Daniel Ricciardo elkaar in duel van de baan reden, heeft volgens Helmut Marko een sleutelrol gespeeld in de beslissing van de Australiër om te verkassen.
"Sinds die race in Bakoe was er een zekere spanning tussen de twee coureurs, die alleen nooit zo naar buiten is gebracht. Ricciardo vond dat we hadden moeten ingrijpen, maar hij was juist degene die tegen Verstappen aanreed. Anders was hij gewoon rechtdoor gegaan", zo laat Marko optekenen door Motorsport-Total.
"Ricciardo was al tien jaar bij ons, er werd altijd goed voor hem gezorgd. Toch wilde hij om de een of andere reden iets anders."De Australiër mikte op stoeltje bij Ferrari of Mercedes, maar koos uiteindelijk voor Renault toen bleek dat bij de Italiaanse en Duits-Britse renstallen geen plek zou vrijkomen. Daarvoor was Marko er nog van overtuigd dat de contractverlenging bij Red Bull rond zou komen. Rondom de Grand Prix van Oostenrijk spraken zowel hij als Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz nog uitgebreid met Ricciardo.Marko: "We hebben het aanbod toen zelfs voor hem verbeterd. Het contract was vervolgens klaar, maar er kwam geen handtekening. Wel opmerkingen over onzindinge en formuleringen, steeds weer iets anders. Via zijn advocaat, met wie hij nu nota bene niet meer werkt."
Tijdens de zomerstop, na de Grand Prix van Hongarije, koos Ricciardo uiteindelijk voor de overstap naar Renault. "Na de testdagen die volgden op de race in Boedapest wist wist ik eigenlijk al dat het niet meer zou werken", besluit Marko.
"Sinds die race in Bakoe was er een zekere spanning tussen de twee coureurs, die alleen nooit zo naar buiten is gebracht. Ricciardo vond dat we hadden moeten ingrijpen, maar hij was juist degene die tegen Verstappen aanreed. Anders was hij gewoon rechtdoor gegaan", zo laat Marko optekenen door Motorsport-Total.
"Ricciardo was al tien jaar bij ons, er werd altijd goed voor hem gezorgd. Toch wilde hij om de een of andere reden iets anders."De Australiër mikte op stoeltje bij Ferrari of Mercedes, maar koos uiteindelijk voor Renault toen bleek dat bij de Italiaanse en Duits-Britse renstallen geen plek zou vrijkomen. Daarvoor was Marko er nog van overtuigd dat de contractverlenging bij Red Bull rond zou komen. Rondom de Grand Prix van Oostenrijk spraken zowel hij als Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz nog uitgebreid met Ricciardo.Marko: "We hebben het aanbod toen zelfs voor hem verbeterd. Het contract was vervolgens klaar, maar er kwam geen handtekening. Wel opmerkingen over onzindinge en formuleringen, steeds weer iets anders. Via zijn advocaat, met wie hij nu nota bene niet meer werkt."
Tijdens de zomerstop, na de Grand Prix van Hongarije, koos Ricciardo uiteindelijk voor de overstap naar Renault. "Na de testdagen die volgden op de race in Boedapest wist wist ik eigenlijk al dat het niet meer zou werken", besluit Marko.