Geniale uitvindingen in F1: de dubbele diffuser die Brawn GP kampioen maakte

Het Formule 1-seizoen 2009 was er eentje van grote veranderingen en een wisseling van de wacht. In een poging om de Formule 1 in de tijd van de financiële crisis attractiever en goedkoper te maken kwam de FIA met nieuwe regels op de proppen. Het nieuwe team van Brawn GP, dat het team van Honda kocht, verscheen voor het eerst aan de start. De nieuwe regels én het nieuwe team zorgden voor een daverende verrassing in 2019.De Formule 1-avonturen van BAR/Honda wilden niet vlotten en eind 2008 zetten de Japanners het team te koop. Ross Brawn, voormalig technisch directeur van Ferrari, kocht het voor een appel en ei, regelde motoren van Mercedes en verscheen met de BGP 001 ten tonele. Direct tijdens de wintertest maakte het team grote indruk door een tot twee seconden per ronde sneller te zijn dan de concurrentie.Die concurrentie moest van McLaren en Ferrari komen, de smaakmakers van de jaren daarvoor, maar beide teams faalden glansrijk. Bij de seizoensopener domineerde Brawn, dat uiteindelijk zes van de eerste zeven races zou winnen. Langzaam krabbelden McLaren en Ferrari wat op, maar het Britse team wist slechts twee zeges te behalen, terwijl voor Ferrari de teller op één zege bleef steken.Problemen waren er allerminst voor Jenson Button en Rubens Barrichello met Brawn GP. Eerstgenoemde kende een droomstart van het seizoen en nam met zes overwinningen in zeven races een voorschot op de titel. Een voorsprong die later in het seizoen als sneeuw voor de zon dreigde te verdwijnen, want na de zevende race volgde er nog slechts twee podiumplaatsen in tien races. Nadat de concurrentie een trucje had gekopieerd verloor het kleine team van Brawn snel terrein, maar wist het de concurrentie voor te blijven doordat deze zeer grillig scoorde. Hoe kon Brawn GP zo goed aan het seizoen beginnen? Het antwoord is dat het team een maas in de wet had gevonden. De nieuwe regels voor het seizoen 2009 zorgden ervoor dat de neerwaartse druk van de Formule 1-auto's aanzienlijk was teruggebracht. In de zoektocht naar manieren om dat verschil goed te maken, stuitten Brawn en co op een loophole in de regels: de dubbele diffuser. Via extra openingen aan de onderkant van de BGP 001 werd er een extra luchtstroom onder de auto richting de diffuser gestuurd aan de achterkant van de auto onder de voorvleugel, die voorzien was van een extra profiel. Op die manier wisten de mannen en vrouwen van Brawn GP aanzienlijk meer downforce te genereren dan de andere teams, op Toyota en Williams na, die dezelfde loophole ook hadden gevonden. De concurrentie schreeuwde moord en brand, want dat trucje kon toch nooit legaal zijn? Wel dus, zo oordeelde de FIA, maar toen de andere teams het trucje eenmaal hadden gekopieerd was het al te laat. Brawn GP won zes van de eerste zeven Grands Prix en alhoewel de vorm van het team de rest van het seizoen in kakte, was het trucje uiteindelijk goed genoeg voor de wereldtitels. Aan het einde van het seizoen nam de sport afscheid van kampioen Brawn GP dat opgekocht werd door Mercedes.

Top Headlines