Hoe Lewis Hamilton ook zonder Formule 1 miljoenen per jaar verdient
Succesvolle Formule 1-coureurs kunnen voor grote merken de perfecte marketingtools zijn om het grote publiek te bereiken. Zo heeft ook Lewis Hamilton ook enkele grote, internationale bedrijven aan zich verbonden, die hem jaarlijks een aanzienlijke som geld in zijn laatje brengen. Forbes schat de jaarlijkse sponsorinkomsten van Hamilton op 10 miljoen dollar. Samen met zijn Mercedes-salaris staat hij daarmee op de dertiende plek in de lijst van best betaalde sporters van 2019. Zijn totale vermogen wordt geschat op enkele honderden miljoenen. De volgende sponsoren betalen Hamilton jaarlijks uit. Tommy HilfigerDe grootste hobby, naast racen, van Lewis Hamilton is mode. Ook in die hobby blijkt hij heel goed te zijn. De zesvoudig wereldkampioen is namelijk verbonden aan het grote kledingmerk Tommy Hilfiger, waarvoor hij zijn eigen zelf ontworpen kledinglijn heeft en vaak ook op de catwalk verschijnt. IWCNog meer mode! Naast het kledingmerk Tommy Hilfiger is Lewis Hamilton ook in zee gegaan met horlogemaker IWC, dat tevens sponsor is van het Mercedes-team. Ook voor dit bedrijf ontwierp Hamilton zijn eigen stukje mode. Zo ontwikkelde hij afgelopen kalenderjaar samen met IWC een speciaal horloge met een oplage van slechts 100 stuks ter ere van zijn zesde wereldtitel.Artikel gaat verder onder de afbeelding Monster Energy Een echte extreme sporter heeft een energiedrankjesfabrikant als sponsor, zo moet Lewis Hamilton gedacht hebben. Zo vonden Monster Energy en Lewis Hamilton elkaar in 2017. Het bedrijf is ook sponsor van Valentino Rossi en zorgde afgelopen december voor een prachtige marketingstunt, door de twee sterren van machine te laten wisslen. BoseOok muziek is een van de dingen waar de Mercedes-coureur zich maar al te graag mee bezig houdt. Reden genoeg voor audio-gigant Bose om ook met Lewis Hamilton persoonlijk in zee te gaan. PumaEen befaamd Formule 1-coureur is natuurlijk ook voor een bedrijf dat haar geld verdient met de productie van sportartikelen als Puma goud waard. Behalve met zijn team Mercedes heeft het Duitse bedrijf daarom ook met Lewis Hamilton een persoonlijke sponsordeal. PoliceAfgelopen jaar voegde Lewis Hamilton zonnebrilmerk Police aan zijn portefeuille toe. Ook bij deze samenwerking hoorde een door zichzelf ontwikkeld product. Hieronder is een voorbeeld te zien. Tekst gaat verder onder de afbeelding MV AgustaNaast autoracen houdt Hamilton ook van motorrijden. Daarom sloeg hij de handen ineen met de Italiaanse motorfabrikant MV Agusta en ontwikkelde hij meerdere eigen motoren, die gelimiteerd in de verkoop gingen.SonyGedurende de coronacrisis zijn veel coureurs aan het simracen geslagen, maar Hamilton schittert in de virtuele racewereld vooralsnog in afwezigheid. Toch heeft hij wel degelijk al eens stappen gezet in de online racesferen, want hij werkt samen met Sony, de maker van de PlayStation en tevens de maker van het racespel Gran Turismo. Zo kwam Sony afgelopen november met een Lewis Hamilton Time Challenge, waarin spelers het virtueel tegen de zesvoudig F1-kampioen op konden nemen. De trailer daarvan is hieronder te bekijken.
