'Honda-update puur voor betrouwbaarheid, mogelijk vierde spec dit seizoen'
Honda wilde met haar motorupdate in Azerbeidzjan puur het zekere voor het onzekere nemen en was niet uit op meer pk’s. Dat stelt autosport-journalist Scott Mitchell, die Toyoharu Tanabe sprak over de update die de Japanse fabrikant meenam naar Baku.
De voornaamste reden van de update was een mogelijk betrouwbaarheidsprobleem. 'Tijdens het weekend in China wisselde Daniil Kvyat van motor. Die ging terug naar Sakura (waar de fabriek van Honda gevestigd is, red.) en daar constateerde men een probleem dat van doen zou hebben met de betrouwbaarheid', stelt Mitchell in een video van Autosport .
Op dat moment hadden de Red Bull -coureurs en Kvyat’s teamgenoot Alexander Albon nog geen problemen gehad met de krachtbron. 'Het was een back-up en ik was daar wel van onder de indruk. Ik dacht 'Wow, dat is snel. Na vier races in het seizoen al.''
'Update had geen effect op prestatievlak'
Het lijkt er dus op dat Honda het zekere voor het onzeker wilde nemen. De update had te maken met de betrouwbaarheid en het loste het probleem op dat ze hadden gesignaleerd. Bovendien is het circuit in Azerbeidzjan zwaar voor de motor, dus ze wilden geen risico nemen.' De update had volgens Mitchell nauwelijks effect op prestatievlak.
'Gridstraffen openen deuren voor Honda'
Los van deze update komen er wel verbeteringen aan waar het vermogen mee wordt opgeschroefd. Mitchell denkt zelfs dat er een vierde versie van de Honda-motor kan worden geïntroduceerd.
'We weten dat Red Bull en Toro Rosso meer dan drie motoren gaan gebruiken dit seizoen', spreekt de Brit zijn verwachting uit. 'Dus Honda kan voorbereidingen treffen om volgend jaar voor de wereldtitel mee te doen omdat het toch wel gridstraffen zal krijgen. Ik denk dat dit de deuren opent voor Honda om een vierde specificatie te kunnen introduceren.' (Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool)