Vettel uit frustratie over telemetrie: 'Het is een fundamenteel kwaad'
Dat de Formule 1 constant doorontwikkeld klinkt goed, maar brengt ook nadelen met zich mee. Sebastian Vettel, die twaalf jaar geleden in de koningsklasse van de autosport debuteerde, stoort zich aan de huidige ontwikkeling van telemetrie. Volgens de coureur in dienst van Scuderia Ferrari maakt telemetrie de sport dusdanig transparant dat de rol van de coureur steeds minder belangrijk wordt.
‘Als er vroeger iemand in een bocht sneller was omdat hij een andere lijn reed, dan had hij dit voordeel net zo lang totdat er iemand achter hem reed die in staat was die lijn te kopiëren’, begint Vettel zijn tirade tegenover het Duitse Spiegel . ‘Als het goed ging behield hij dat voordeel het hele raceweekend, maar tegenwoordig is alles zo transparant dat de engineer een betere lijn kan voorstellen.’
'Na een paar seconden weet mijn teamgenoot het, na een paar minuten het deelnemersveld'
‘Het intellectuele eigendom is verdwenen; na een paar seconden weet mijn teamgenoot het, na een paar minuten weet het hele deelnemersveld het. Het monitoren van data heeft een deel van ons werk afgenomen. Telemetrie is een fundamenteel kwaad in mijn ogen'. In de regen is het echter een ander verhaal: 'Als het regent veranderen veel referentiepunten - waar ik moet afremmen, waar ik gas kan geven - en daardoor zijn er weer grotere verschillen tussen de coureurs. Op dat soort momenten, als we alleen zijn in onze cockpit, dan begint het bij mij weer te tintelen.’
Over wat hij zou veranderen in de Formule 1 komt Vettel naast het verbannen van telemetrie met nog een voorbeeld: ‘Als ik het voor het zeggen had, dan zou ik me meer focussen op de coureur. Het terughalen van schakelen met de hand, wat ook meer waardering van de fans zou opleveren. Vorig jaar reed ik in een Ferrari uit 1988, de wagen van Gerhard Berger waar geen stuurbekrachtiging op zat, met drie pedalen omdat je zelf moest schakelen. De wagen was enorm simpel, minder perfect, iets langzamer, maar een stuk levendiger.’ (Foto: Scuderia Ferrari Media)