Red Bull meent onevenwichtigheidsprobleem verholpen te hebben
Zoals Red Bullteambaas Christian Horner al aangaf, zijn de updates komend weekend in Barcelona eerder evolutionair dan revolutionair. Door bepaalde ontwikkelingen maakt Red Bull dit seizoen al vorderingen wat betreft rondetijden, zoals te zien was in Baku. Red Bull begon het seizoen met de aerodynamica niet in balans. De RB15 is verbeterd in de langzame bochten, en Red Bull maakt op dat gebied nog steeds een inhaalslag, maar verloor alsnog tijd op Mercedes en Ferrari dankzij de snelle bochten.
Omdat wagens sinds dit seizoen maximaal twee riemen per zijde onder de neus hebben mogen lopen, is het voor aerodynamici moeilijker geworden om de stroming naar de vereiste delen van de carrosserie te begeleiden. Zo kan het zijn dat de verdeling tussen de bargeboards en de ondervloer goed werkt wanneer er hard geremd wordt, maar niet goed werkt wanneer er niet wordt geremd, of wanneer de wagen versnelt. Dit was bij de RB15 te merken tijdens de eerste twee races, merkt formula1.com op.
Red Bull kan beginnen met ontwikkeling basisconcept auto
Hoe groter de statische (rake) hellingshoek die door een team wordt begunstigd (in feite de hoek van de bodem van de auto ten opzichte van de grond), des te groter een dergelijk probleem zou worden vergroot. Red Bull meent echter dat zij dit probleem te boven zijn, waardoor zij nu kunnen beginnen met het basisconcept van de auto te ontwikkelen. Een belangrijk innovatief kenmerk van de RB15 is het unieke ontwerp van de voorwielophanging, dat afzonderlijke bevestigingspunten gebruikt voor de wielnaaf voor de twee benen van het bovenste wishbone. Het contactvlak is hierdoor ook groter bij hoge stuurhoeken. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)