Villeneuve: ‘Schumacher leidde een tijdperk van gebrek aan respect in’
In 1997 ging het Formule 1-wereldkampioenschap tussen Ferrari-coureur Michael Schumacher en Williams-rijder Jacques Villeneuve. Tijdens de Europese Grand Prix van dat jaar kwamen beide heren met elkaar in aanraking nadat Schumacher opzichtig instuurde op het moment dat Villeneuve hem probeerde in te halen.
De Duitser en de Canadees raakte elkaar, waarbij Schumacher er het slechts vanaf kwam; terwijl Villeneuve kon doorrijden en de race finishte als derde eindigde de Ferrari-coureur zijn race in de grindbak. Voor vele critici kenmerkt het incident de doorgedraaide competitiedrift van Schumacher en in gesprek met het Zweedse Expressen.se laat de andere hoofdrolspeler, Villeneuve, weten het de Duitser ook nooit te hebben vergeven.
‘Absoluut niet, het was een compleet gebrek aan respect voor coureurs en waar racen om draait’, aldus Villeneuve, die later dat jaar de strijd om het wereldkampioenschap uiteindelijk won. ‘En het was het begin van een tijdperk waar iedereen het nu doet. Kijk naar wat mensen nu in de Formule 2 en Formule 3 doen, het is opvallend dat we niet ieder jaar een paar dodelijke ongelukken hebben.’ Een beeld dat Villeneuve ook vandaag de dag nog ziet: ‘Bijna iedereen, ze veranderen van baan, ze schuiven op en trappen op hun rem, dingen die je niet zou moeten zien. Het is gek.’
'Formule 1 zou motoren moeten hebben die iedere race exploderen'
In de ogen van Villeneuve is de Formule 1 sowieso veranderd. Dat er vanaf 2021 nieuwe reglementen komen is volgens de Canadees dan ook broodnodig: ‘De Formule 1 zou extreem moeten zijn en dat is het niet. De Formule 1 zou inhumaan moeten zijn, het zou te duur moeten zijn en ze zouden een motor moeten hebben die iedere race explodeert en dat ze de volgende race een nieuwe kiezen. Op dat niveau zou het moeten zitten. Maar dat zit het niet.’
Als voorproefje op de grote bulk aan reglementswijzigingen van 2021 introduceerde de FIA vorig seizoen al enkele aerodynamische aanpassingen om het inhalen te bevorderen. Volgens Villeneuve slaat de Formule 1 daarin echter nu weer compleet de plank mis: ‘Het idee dat inhalen meer fans naar de races trekt is de grootste leugen in de wereld. Met DRS is er geen racen, het werkt gewoon niet. En dat trekt ook geen mensen aan. Wat interesse creëert zijn tests, dat jonge fans de tests bezoeken en zich dat voor altijd zullen herinneren.’ (Foto: Mercedes AMG F1)