Nederlands supertalent droomt van Formule 1, maar stuit op groot probleem
We spreken Alders terwijl hij in de auto zit, terug rijdend vanuit Groningen naar Anna Paulowna in de Kop van Noord-Holland. Hij is al twee maanden vrij na zijn eclatante succes in de Aziatische F3 (titel met 5 zeges in 15 races) en helpt tussen de bedrijven door in de zaak van zijn ouders, een sportschoenenfirma die ook schoeisel levert aan Defensie en Justitie.
"Het doel is voor dit jaar nog steeds de Eurocup Formule Renault", vertelt Alders. "Het benodigde startgeld van 40 duizend euro heb ik al bij elkaar, de hoofdprijs van de winst in de Aziatische serie. Maar nu ben ik nog op zoek naar sponsors om het budget rond te krijgen." Alders is momenteel in gesprek met drie teams die hem stuk voor stuk graag aan boord willen hebben, maar tegelijkertijd een sponsorbijdrage van ettelijke tonnen verlangen. "De een meer dan de ander. Maar de geldschieters staan niet in de rij. Bedrijven houden zeker in deze tijden van corona de hand op de knip. Maar we houden moed, we blijven in gesprek en blijven potentiële geldschieters benaderen." Alders hoopte dat zijn opeenvolgende Aziatische titels de aandacht zouden trekken van Formule 1-teams, maar dat bleek niet het geval. "Renault wil me graag helpen, maar het talentenprogramma van hen is al gevuld. En andere teams, zoals McLaren of Red Bull, hebben zich helaas niet gemeld." Toch geeft hij zijn Formule 1-droom nog niet helemaal op. "Ik heb 18 superlicentiepunten, terwijl er 25 nodig zijn voor een deelname aan een vrije training op vrijdag. Wil je GP’s rijden dan moet je er veertig achter je naam hebben staan. Dus ik ben al een eindje op weg. Richard Verschoor is met zijn F3-titel in Macau verder, die staat al op 25." Mocht de Formule 1 onhaalbaar zijn, dan heeft Alders wel alternatieven in zijn achterhoofd. "Ik wil graag met racen mijn boterham verdienen, zoals bijvoorbeeld Jeroen Bleekemolen. De DTM zou een optie kunnen zijn, of het World Endurance Championship. De Super Formula in Japan zou trouwens als opstapklasse ook wat kunnen zijn, maar die klasse is momenteel helaas te duur voor ons. Als je achternaam niet Stroll is… In feite ligt alles een beetje open en dat is meteen ook een nadeel, dat ik mij niet keihard focus op één klasse. Amerika? Misschien ben ik daarvoor iets te laat. Dan zou ik in de Indy Lights moeten gaan rijden. Wel gaaf trouwens wat Rinus van Kalmthout daar heeft bereikt. Maar ach… wie weet meldt Albert Heijn zich alsnog, of belt Helmut Marko toch nog!" Totdat het Formule Renault-seizoen (mogelijk eind juli) van start gaat houdt Alders zich fit met fietsen, de gym en simracen. "Ik heb mij ingeschreven voor twee simracecompetities. Dat zorgt er voor dat je in ieder geval je scherpte vast houdt. Al zit ik na mijn laatste Formule 3-race van eind februari nog redelijk in het ritme. Dat voordeel heb ik dan weer ten opzichte van de andere coureurs die in de Eurocup Formule Renault van start gaan. Die hebben vaak al meer dan een half jaar niet gereden."
"Het doel is voor dit jaar nog steeds de Eurocup Formule Renault", vertelt Alders. "Het benodigde startgeld van 40 duizend euro heb ik al bij elkaar, de hoofdprijs van de winst in de Aziatische serie. Maar nu ben ik nog op zoek naar sponsors om het budget rond te krijgen." Alders is momenteel in gesprek met drie teams die hem stuk voor stuk graag aan boord willen hebben, maar tegelijkertijd een sponsorbijdrage van ettelijke tonnen verlangen. "De een meer dan de ander. Maar de geldschieters staan niet in de rij. Bedrijven houden zeker in deze tijden van corona de hand op de knip. Maar we houden moed, we blijven in gesprek en blijven potentiële geldschieters benaderen." Alders hoopte dat zijn opeenvolgende Aziatische titels de aandacht zouden trekken van Formule 1-teams, maar dat bleek niet het geval. "Renault wil me graag helpen, maar het talentenprogramma van hen is al gevuld. En andere teams, zoals McLaren of Red Bull, hebben zich helaas niet gemeld." Toch geeft hij zijn Formule 1-droom nog niet helemaal op. "Ik heb 18 superlicentiepunten, terwijl er 25 nodig zijn voor een deelname aan een vrije training op vrijdag. Wil je GP’s rijden dan moet je er veertig achter je naam hebben staan. Dus ik ben al een eindje op weg. Richard Verschoor is met zijn F3-titel in Macau verder, die staat al op 25." Mocht de Formule 1 onhaalbaar zijn, dan heeft Alders wel alternatieven in zijn achterhoofd. "Ik wil graag met racen mijn boterham verdienen, zoals bijvoorbeeld Jeroen Bleekemolen. De DTM zou een optie kunnen zijn, of het World Endurance Championship. De Super Formula in Japan zou trouwens als opstapklasse ook wat kunnen zijn, maar die klasse is momenteel helaas te duur voor ons. Als je achternaam niet Stroll is… In feite ligt alles een beetje open en dat is meteen ook een nadeel, dat ik mij niet keihard focus op één klasse. Amerika? Misschien ben ik daarvoor iets te laat. Dan zou ik in de Indy Lights moeten gaan rijden. Wel gaaf trouwens wat Rinus van Kalmthout daar heeft bereikt. Maar ach… wie weet meldt Albert Heijn zich alsnog, of belt Helmut Marko toch nog!" Totdat het Formule Renault-seizoen (mogelijk eind juli) van start gaat houdt Alders zich fit met fietsen, de gym en simracen. "Ik heb mij ingeschreven voor twee simracecompetities. Dat zorgt er voor dat je in ieder geval je scherpte vast houdt. Al zit ik na mijn laatste Formule 3-race van eind februari nog redelijk in het ritme. Dat voordeel heb ik dan weer ten opzichte van de andere coureurs die in de Eurocup Formule Renault van start gaan. Die hebben vaak al meer dan een half jaar niet gereden."