Problemen voor Verstappen, Bottas snelste in eerste training GP Spanje
De eerste vrije training voor de Spaanse Grand Prix kende een gezapig verloop. Na twintig minuten trainen staan er welgeteld twee tijden op de klok. Het is Pierre Gasly die de lijst aanvoert op het moment dat het merendeel bezig is met installatierondjes om de nieuwe upgrades te testen. De flow viz-verf vloeit dan ook rijkelijk.
Ferrari is het eerste team dat serieus gas geeft op de zachtste compound, terwijl Max Verstappen de eerste helft van de sessie enkel de harde banden aanspreekt. Meest opmerkelijke momentje tijdens die eerste drie kwartier is de bijna-aanvaring tussen de Nederlander en Mercedes' Valtteri Bottas. Beide rijders kunnen door, waardoor Verstappen zich op die harde band weet op te werken naar de vijfde plaats.
Als na drie kwartier Mercedes voor het eerst naar buiten gaat op de zachte banden, is het Valtteri Bottas die het commando overneemt en als eerste de 1.17 in duikt. Ferrari volgt het voorbeeld van Bottas en Sebastian Vettel en Charles Leclerc klokken, eveneens op de zachtste band, de tweede en derde tijd. Lewis Hamilton maakt de top vier compleet, maar geeft zes tienden toe op zijn teamgenoot. Verstappen zien we in de tweede helft van de training nauwelijks meer op de baan. Eenmaal komt de Nederlander in zijn vernieuwde Red Bull nog op het asfalt, maar zijn run breekt hij af.
Met technische problemen, mogelijk een olielekkage, staat Verstappen lange tijd in de pitbox. Hierdoor zakt de man met startnummer 33 steeds verder weg in de tijdenlijst. De Red Bull-coureur is niet de enige met een olielekkage, want ook snelste man Bottas wordt aan de kant gehouden met hetzelfde euvel.
Positief is het optreden van Haas in de eerste vrije training, met Romain Grosjean en Keving Magnussen op de vijfde en zevende posities. Lance Stroll zorgde voor een voortijdig einde van de training door hard in de banden te eindigen.
Ferrari is het eerste team dat serieus gas geeft op de zachtste compound, terwijl Max Verstappen de eerste helft van de sessie enkel de harde banden aanspreekt. Meest opmerkelijke momentje tijdens die eerste drie kwartier is de bijna-aanvaring tussen de Nederlander en Mercedes' Valtteri Bottas. Beide rijders kunnen door, waardoor Verstappen zich op die harde band weet op te werken naar de vijfde plaats.
Als na drie kwartier Mercedes voor het eerst naar buiten gaat op de zachte banden, is het Valtteri Bottas die het commando overneemt en als eerste de 1.17 in duikt. Ferrari volgt het voorbeeld van Bottas en Sebastian Vettel en Charles Leclerc klokken, eveneens op de zachtste band, de tweede en derde tijd. Lewis Hamilton maakt de top vier compleet, maar geeft zes tienden toe op zijn teamgenoot. Verstappen zien we in de tweede helft van de training nauwelijks meer op de baan. Eenmaal komt de Nederlander in zijn vernieuwde Red Bull nog op het asfalt, maar zijn run breekt hij af.
Met technische problemen, mogelijk een olielekkage, staat Verstappen lange tijd in de pitbox. Hierdoor zakt de man met startnummer 33 steeds verder weg in de tijdenlijst. De Red Bull-coureur is niet de enige met een olielekkage, want ook snelste man Bottas wordt aan de kant gehouden met hetzelfde euvel.
Positief is het optreden van Haas in de eerste vrije training, met Romain Grosjean en Keving Magnussen op de vijfde en zevende posities. Lance Stroll zorgde voor een voortijdig einde van de training door hard in de banden te eindigen.