Welke opties rest de Formule 1 nog na mokerslag Britse overheid?

Omdat zeven van de tien Formule 1-teams in het Verenigd Koninkrijk gevestigd zijn, zorgt de verplichte quarantaine van twee weken voor nieuwe hoofdbrekens voor mensen die de nieuwe F1-kalender opstellen. Op enig moment zal men terug moeten keren naar Engeland, om daar het materiaal van een nodige servicebeurt te voorzien.
Éen mogelijkheid is om zoveel mogelijk races achter elkaar af te werken, voordat een trip terug naar het Verenigd Koninkrijk een must is. Het is in de Formule 1 sowieso niet ongebruikelijk om meer dan twee races achter elkaar te rijden zonder een bezoek aan de thuisbasis, zeker bij de zogenoemde fly away-races. Daarbij moet het mogelijk blijven om onderdelen van en naar de fabrieken te sturen.
Alternatieve circuits zijn voorhanden De Formule 1 lijkt relatief eenvoudig zonder een, of twee, Britse Grand(s) Prix te kunnen. Met name de Duitse Hockenheimring zegt 100% klaar te zijn voor een, twee of als het zelfs moet vier race(s). Met een seizoensstart in Oostenrijk en races op 5 en 12 juli, zou het de Formule 1 en de teams niet eens slecht uitkomen. Hockenheim zegt uiterst flexibel te zijn en de in- en uitreisregels in Duitsland zijn veel minder streng dan die in Groot-Brittannië. Races zouden verreden kunnen worden op 19, 26 juli, 2 augustus of 9 augustus. Van de Hungaroring is eveneens bekend dat het flexibel is, waarbij het opties heeft de oorspronkelijke datum van 2 augustus, maar ook op 9 augustus en 23 augustus. Op laatstgenoemde datum moest zelfs de geplande WTCR-race plaats maken voor de Formule 1, wat betekent dat Tom Coronel en zijn concurrenten op een andere datum in Hongarije racen. Vanuit de Hongaarse organisatie wordt het daarbij ook mogelijk geacht om eventueel twee Grands Prix te rijden op het bochtige Mickey Mouse-baantje. Op 30 augustus is de Belgische GP zonder fans reeds bevestigd en op 6 september willen de Italianen zelfs racen met publiek op Monza. Een lange zit voor de Britten Overigens zal de Britse overheid de beperkende inreismaatregelen voortdurend onder de loep blijven nemen. Een versoepeling daarvan kan de Formule 1, en haar medewerkers, op enig moment meer ademruimte geven. De F1 kan echter niet wachten op groen licht vanuit de overheid en moet nu knopen doorhakken. Voor het einde van de maand mei moet er een nieuwe kalender bestaan, waarbij duidelijk is dat men na de Italiaanse Grand Prix (centraal) Europa verlaat voor Eurazië. Medewerkers die in Groot-Brittanië gevestigd zijn moeten rekening houden dat ze eind juni naar Oostenrijk afreizen en daarna geruime tijd niet terug zullen keren naar hun thuisadres. Dit kan pas op het moment dat de quarantainemaatregelen vervallen. Een andere mogelijkheid voor de teams is, zeker gezien het feit dat de Formule 1-teams hun ploegen ter plaatse moeten inkrimpen, is het werken met ploegendiensten. Terwijl de ene crew in quarantaine zit, kan de andere ploeg de eerstvolgende race voor haar rekening nemen. Knelpunt daarbij is dat voor niet elke positie binnen het team twee geschikte personen te vinden zullen zijn. Er moet echter niet raar opgekeken worden als medewerkers van teams in de maanden juni en juli niet huiswaarts keren. Het F1-circus en seizoen wordt steeds meer een militaire operatie met eigen hotels, eigen vliegtuigen en zonder fans.