Zo werkt het nieuwe handicap-systeem in de Formule 1

De World Motor Sport Council, het hoogste orgaan van de FIA, keurde op woensdagavond de nieuwe 'handicap-regel' officieel goed. Dat betekent dat vanaf 2021 de slecht presterende teams meer tijd in de windtunnel door mogen brengen dan de goed presterende teams. Daarbij krijgt de kampioen 90% van een vastgesteld quotum te besteden, de nummer laatst 112,5%, in 2021 althans. In het jaar erna verschuiven die aantallen verder, met grotere verschillen tot gevolg.
Dat quotum is vanaf 2021 vastgesteld op 40 testruns in de windtunnel per week, daar waar voorheen een maximum van 65 in de regels was vastgelegd. Dat betekent dat in het geval dat Mercedes wederom kampioen wordt dat team 40 x 90% = 36 testruns mag uitvoeren, terwijl Williams als mogelijke nummer laatst 40 x 112,5% = 45 testruns mag uitvoeren, een netto verschil van 9 testruns per week.
Het jaar erop verschuiven de percentages, zoals in de tabel hieronder is aangegeven. Halverwege een seizoen, op 30 juni, wordt bovendien de balans opnieuw opgemaakt, waardoor er gedurende het seizoen zelfs dus nog verschuivingen plaats kunnen vinden. Het doel van de regels is niet alleen het terugbrengen van de hoge ontwikkelingskosten in de Formule 1, maar ook het nivelleren van de verschillen tussen de teams.
"Misschien niet in één seizoen, maar het lijkt me sterk dat na een paar seizoenen geen effect optreedt", aldus hoofd aerodynamica van de FIA, Jason Summerville. De kleinere, minder succesvolle teams kunnen de ontwikkeling van het chassis agressiever aanvliegen dan de topteams, die geacht worden meer efficiënt met hun windtunneltijd om te gaan.

Top Headlines