Deze Europese circuits strijden om een plekje op de kalender
De Formule 1 werkt koortsachtig aan een alternatieve Formule 1-kalender voor de rest van dit jaar. De eerste acht races zijn inmiddels bekend, met een dubbele seizoenstart in Oostenrijk (5 en 12 juli), gevolgd door de Grand Prix van Hongarije op 19 juli. Daarna volgen twee races op Silverstone (2 en 9 augustus), met in het kielzog de Grand Prix van Spanje op 16 augustus. Daarna zijn nog slechts twee Grands Prix zeker van een plekje: die van België op 30 augustus en Italië op 6 september. Die race wordt traditioneel op Monza afgewerkt. Daarna ligt nog alles open. Hockenheim hoopte op een plekje toen de Engelse races onzeker werden door maatregelen van de Britse regering, maar nu die wedstrijden min of meer zeker zijn heeft het Duitse circuit de zinnen gezet op een Duitse Grand Prix in het najaar, tweede helft september of oktober. “Het was ons duidelijk dat we zouden afvallen als de beperkingen in Engeland werden opgeheven. Dat is nu gebeurd", zegt Jochen Nerpel in gesprek met Auto, Motor und Sport. Hij heeft samen met Jorn Teske de teugels in handen van de Hockenheimring. Hij acht Hockenheim nog altijd kansrijk, de Formule 1 nog zeker twee Europese races aan de kalender lijkt te willen toevoegen. Daarnaast maakt zowel Mugello als Imola kans op de organisatie van een tweede Italiaanse race zonder publiek, wellicht direct in de week na Monza. Daarna is er nog volledig onzekerheid, hoewel min of meer vast staat dat Abu Dhabi uiterlijk 13 december de finalerace krijgt toebedeeld, terwijl Bahrein vermoedelijk net voor Abu Dhabi een race mag organiseren. Of de Grands Prix in onder meer Amerika, Mexico, Brazilië en Japan door kunnen gaan, hangt onder meer af van de actuele ontwikkelingen rond de corona-uitbraak. Bovendien moeten lokale, regionale en landelijke overheden toestemming verlenen. Mogelijk wordt deze maand meer duidelijk over de verdere invulling van de Formule 1-kalender.