NB: 'Podiumplek Verstappen zorgt ervoor dat mannen weer kinderen worden'
Na iedere verreden Grand Prix blikt F1Maximaal in de rubriek De Nabeschouwing met één redacteur terug op alle zin en onzin over het afgelopen raceweekend. In deel 5 is het de beurt aan redacteur Maurits Kappetijn, die de race op het Circuit de Catalunya in Barcelona live meemaakte. Lees hier zijn blik op de Spaanse Grand Prix en praat mee!
Stelling: De goede strategie van Max Verstappen is het succes achter zijn podiumfinish in plaats van de snelheid van de auto
'Lastig om te zeggen. Maar het staat buiten kijf dat de tactiek van Red Bull wel gewoon gewerkt heeft. Dat is wel opmerkelijk omdat Pirelli aan het begin van het seizoen riep dat er alleen maar eenstoppers zouden komen onder normale omstandigheden. Dit is onverwacht en het maakt het leuk dat hij er nu dus twee maakt en dan eigenlijk de snelste is. Dat is een extra spanningselement.'
In hoeverre is de safety car van belang geweest voor de posities van Gasly en de Ferrari-coureurs?
'De safety car heeft effect op de banden omdat de temperatuur daardoor daalt. Het gooit je pit-window een beetje door de war en het is een kwestie van anticiperen op wat er gebeurt. Ik denk dat Vettel en Gasly dat gewoon volgens het boekje hebben gedaan. Ik vond het jammer dat Gasly niet de aansluiting kon vinden bij de rest. De safety car was vooral goed voor het fan-gehalte. Dat geeft een extra impuls waardoor je echt op het puntje van je stoel gaat zitten.'
Wat vond je van de race van Verstappen?
'Ik denk dat Max een hele solide race heeft gereden. Wat mij opviel, is dat de tweede stint op de softs gewoon niet zo goed ging. Ik denk dat Red Bull er een beetje op had gemikt dat, wanneer Leclerc een éénstopper en Verstappen een tweestopper had gedaan, Verstappen twintig seconden goed kon maken zodat hij op het einde nog een keer kon stoppen, om zo Leclerc voor te blijven. Maar Verstappen liep helemaal niet uit. Het gat bleef maar tussen de tien en twaalf seconden, ondanks dat Leclerc op de harde band reed.'
'Eigenlijk had Verstappen het in eigen hand, want Vettel en Leclerc waren alleen met elkaar bezig en niet met Max. Dus voor hem was het zaak om de longrun op softs in het midden van de race gewoon goed te hebben en dat gebeurde niet. Daardoor werd het nog spannend.'
Is er sprake van Max-mania in Barcelona?
'Max heeft een groots imperium opgebouwd. Dat zie je op donderdag al als je het vliegtuig instapt. Eigenlijk gaat het dit seizoen helemaal niet zo goed. Iedereen had verwacht dat Red Bull er dichterbij zou zitten, maar dat is niet zo. Je zou zeggen dat dat een teleurstelling zou zijn, maar als je de stemming in het vliegtuig hoort, denk je dat hij eerste zou staan. Dat is echt heel bijzonder. Niemand heeft zo’n tribune op het circuit. Zelfs de tribune van Carlos Sainz tijdens zijn thuisrace is minder uitbundig dan die van Max.'
Hoe is de sfeer op de tribunes na de overwinning van Lewis Hamilton en de prestaties van Verstappen?
'Iedereen was blij. Mensen applaudisseerden. Het was doodstil op spannende momenten, want Vettel kwam wel dichterbij na de safety car. Uiteindelijk komt dan een beetje het besef dat het gewoon gaat lukken, bij rondje 64 of 65. Dan hoor je steeds meer geroezemoes en als het dan gebeurd is, gaat iedereen helemaal los. Er wordt met shirtjes gezwaaid door dikke kale mannen. Mannen worden gewoon kinderen doordat Verstappen derde wordt. Dat is zo lekker. De sfeer was echt top.'
Hoe denk je dat de onderlinge verhoudingen tussen de topteams liggen na de geïntroduceerde updates?
'Wat positief bij Red Bull is, is dat ze qua racesnelheid eigenlijk niet onder doen voor Ferrari. Max bleef op dezelfde banden keurig voor Vettel, Gasly liep niet heel erg uit op Leclerc. Ik durf niet te zeggen dat Red Bull echt dichterbij is gekomen, maar ik denk echt dat ze nog wel kunnen vechten met Ferrari dit seizoen, zoals vandaag.'
'Mercedes is gewoon andere koek. Die zijn zo dominant. Hamilton gooit er nog even een snelle ronde uit op het einde en is ineens een seconde sneller dan Bottas, die ook gewoon bij Max wegrijdt alsof het niks is. Het enige dat Red Bull echt nog mist is de partymodus en de snelheid op het rechte stuk.' (Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool)
Wouter Leendertsen wouter@f1maximaal.nl