Brengt Verstappen Red Bull en Honda opnieuw in extase in Oostenrijk?

Voorafgaand aan de Grand Prix van Oostenrijk is er niemand die de favorietenrol wil claimen. Mercedes verschuilt zich immers achter de problemen van vorig jaar op het circuit, voor Red Bull is de thuisbaan naar eigen zeggen nooit écht een goed circuit geweest en Ferrari? Dat team roept tegen iedereen die het wil horen dat én de motor en de auto beneden niveau is.
Wil dan nu de échte underdog opstaan? Zondagmiddag tegen de klok van 17:00 uur weten we ongetwijfeld meer. Natuurlijk moeten Mercedes én Red Bull genoemd worden. De Duitse constructeur op basis van twaalf wereldtitels in zes jaar tijd. Dat team staat er altijd als het er moet staan en juist nu is het belangrijk om direct het achterste van de tong te laten zien. Red Bull natuurlijk op basis van de afgelopen twee succesjaren en op basis van het feit dat men over Max Verstappen beschikt. De Nederlander is uiterst gretig en deelt met het team één ultiem doel: de wereldtitel. Een succesvol begin van 2020 kan en moet de ideale opstap vormen.
Van Ferrari wordt ondertussen geroepen dat het al blij mag zijn als het Racing Point voor mag blijven. Want rijdt dat team nu met een kopie van de Mercedes van vorig jaar? "Nee hoor", zo meent Helmut Marko. "Dat is geen kopie, dat is het origineel." De vraag is of de roze brigade tegenstand duldt in het middenveld, of daar op eenzame hoogte staat. McLaren en Renault lijken de aangewezen teams om daar een stukje voor te steken. De eerste race van 2020 staat ook in het teken van upgrades. Doordat de wintertests al in februari plaatsvonden hebben veel teams, ondanks een verplichte fabriekssluiting van 63 dagen, toch volop upgrades bij. Verstappen kan bij Red Bull beschikken over niet een, niet twee, maar zelfs drie upgrades. De onderdelen die bij de GP's van Australië en Nederland op de auto hadden moeten zitten, plus de upgrade voor de Oostenrijkse Grand Prix. Daarnaast doet ook motorleverancier Honda een duidt in het zakje door met een krachtigere en betrouwbaardere motor af te reizen naar Spielberg. Concurrent Mercedes waarschuwde al dat ook zij beschikken over een aerodynamische upgrade én een verbeterde versie van de krachtbron. Hierdoor moeten de betrouwbaarheidsproblemen van deze winter verleden tijd zijn. En Ferrari dan? Geen upgrades in de komende races, maar pas een upgrade bij race nummer drie. Bij een nieuw seizoen horen ook nieuwe spanningen en een nieuwe strijd in de media. De 'roze Mercedes' van Racing Point ligt onder een vergrootglas en diverse teams, waaronder Renault, hebben reeds aangegeven dat ze twijfelen aan de legaliteit. Een protest kan volgen zodra de auto de baan opgaat op de Red Bull Ring. Ook Mercedes kan bezoek van de FIA verwachten vanwege het omstreden DAS-systeem. Red Bull wilde in Australië al een officieel protest indienen, maar dit kon pas als Mercedes het systeem ook daadwerkelijk op de baan in zou zetten. Er werd gene meter gereden in Melbourne, maar dat neemt de dreiging niet weg liet Helmut Marko zich al ontvallen. De spanning vooraan verwachten we ook terug te zien in het middenveld. Met Racing Point, McLaren en Renault als favorieten voor de positie van 'best of the rest'. Allen dromen ervan om de stap naar de top te maken, maar vooralsnog lijken zeker Mercedes en Red Bull een flink maatje te groot. In de subtop zijn de verschillen echter bijzonder klein, wat wederom leuke gevechten op moet leveren in de strijd om de WK-punten. Zoals gezegd weten we zondagmiddag meer, na precies te zijn 71 ronden van 4.318 meter. Het circuit, dat eigendom is van Red Bull, is prachtig neergelegd over de heuvels van de Oostenrijkse deelstaat Stiermarken. Door de lange rechte stukken zou je het normaal gesproken als een powercircuit typeren, maar de hoge ligging doet dat weer een beetje teniet. De snelle, maar bochtige tweede sector vraag bovendien om goede aerodynamische en mechanische grip.
De laatste jaren was het circuit ook berucht om de schade die werd gereden op de zogenaamde sausage kerbs . Die zijn voor dit jaar echter verwijderd, wat ongetwijfeld voor een zucht van verlichting in de paddock zorgt. Elke vorm van schade kan een team in de problemen brengen. Niet alleen omdat het aantal reserveonderdelen na een lange sluiting van de fabrieken beperkt is, maar ook omdat de reparatietijd twee keer zo lang duurt door de regels die social distancing voorschrijven.
Want je zou het welhaast vergeten. Natuurlijk wordt er geracet, maar verder lijkt het raceweekend in niets op dat wat we gewend zijn. Een uiteenzetting van wat er, ingegeven door het coronavirus, allemaal anders zal zijn, lees je hier . Als je niet van de actie wilt missen, doe je er goed aan onderstaand tijdschema te checken. Alle sessies beginnen op de voor Europa vertrouwde tijden.

Top Headlines