Deze straf dreigt voor Racing Point - en mogelijk Mercedes - na Renault-protest

Al sinds de wintertestdagen in februari is de nieuwste creatie van het Racing Point-team, de RP20, een van de gesprekken van de dag. De bolide toont namelijk verrassend veel gelijkenissen met de Mercedes W10, waarmee Lewis Hamilton in 2019 kampioen werd.
Racing Point, dat als klantenteam bij Mercedes motoren en versnellingsbakken inkoopt, is dit jaar nog een stap verder gegaan. De 2020-bolide van het Britse team is op het eerste oog een glasharde kopie van de Mercedes W10, met een nagenoeg identieke voorvleugel, neus, aerodynamica en meer.
De concurrentie van Racing Point was er op zijn zachtst gezegd niet blij mee, maar het team benadrukte al tijdens de wintertests dat ze alles volgens de regels hadden gedaan. Ja, ze volgden dezelfde filosofie, maar volgens de technisch directeur van Racing Point was dit allemaal op basis van foto's gebeurd. Toch wist Renault toen al te melden dat het waarschijnlijk in protest zou gaan aan het begin van het seizoen. Het duurde vervolgens even voordat het begin van het seizoen daadwerkelijk aanbrak, maar Renault koos er afgelopen zondag uiteindelijk voor om inderdaad in protest te gaan. In het bijzonder ging het in protest tegen de brake ducts van de RP20.

Waarom juist dat onderdeel? Onderdelen zoals bijvoorbeeld de wielophanging, de versnellingsbak en de hydraulica van een Formule 1-auto mogen door een team bij een ander team worden ingekocht. De complexe brake ducts vallen volgens de reglementen echter onder de zogeheten 'listed parts', wat inhoudt dat het ontwerp ervan van de teams zelf moet zijn en dus niet van een ander team of andere derde partij mogen komen. De onderdelen mogen onder geen beding gekocht worden van een ander team.
Andere onderdelen op deze lijst zijn de radiatoren, het chassis en de vleugels. Omdat het moeilijk te bewijzen is dat bijvoorbeeld het chassis en de voor- en achtervleugel door Racing Point letterlijk zijn gekopieerd in plaats van alleen via foto's te zijn 'nagemaakt', is er dus door Renault gekozen om te protesteren tegen de complexe brake ducts, die zeker aan de binnenkant eigenlijk nagenoeg onmogelijk te kopiëren zijn aan de hand van alleen maar foto's. Daar zal je de designs voor nodig hebben. En laat Racing Point nou sinds vorig jaar toevallig ook gebruik maken van de windtunnel van Mercedes.
Bovendien zijn de brake ducts belangrijkere onderdelen dan de naam doet denken. Via de brake ducts worden luchtstromen langs het chassis geleid, waarbij kostbare tienden van seconden kunnen worden verloren als het ontwerp te wensen over laat.
Mocht dit onderdeel dus inderdaad een kopie zijn van de brake ducts van de Mercedes W10, wat op het eerste oog wel zo lijkt, dan kan Racing Point mogelijk in de problemen komen.
Tekst gaat verder onder de afbeelding . Wat zijn dan de gevolgen voor Racing Point... en Mercedes? Mocht Racing Point inderdaad schuldig worden bevonden aan het kopiëren van de brake ducts van de Mercedes W10, dan zijn de gevolgen niet mals. Alle punten van de eerste twee races, dat zijn er momenteel 22, kunnen dan afgepakt worden van het team van Sergio Perez en Lance Stroll. Ook kan het zijn dat alleen de punten van de tweede race worden afgenomen, omdat Renault na die race het protest indiende. Eventueel kan er ook voor worden gekozen door de FIA om een geldboete uit te delen.
Bovendien, iets dat het team wellicht nog harder kan raken, moeten er vervolgens nieuwe brake ducts worden geïnstalleerd op de bolide tijdens de eerstvolgende race na de uitspraak. Als het team slim is, heeft het deze al klaar liggen, just in case, maar mocht Racing Point overtuigd zijn van hun eigen onschuld, dan hoeft dit niet het geval te zijn.
Mochten de brake ducts van de Mercedes W10 en de Racing Point RP20 inderdaad kopieën zijn van elkaar, dan rest ook nog de vraag hoe het kon dat Racing Point ze heeft kunnen kopiëren van Mercedes. Het is namelijk niet toegestaan om de brake ducts te verkopen of het design te verspreiden.
Of en welke straf Mercedes in dat geval krijgt, is niet duidelijk. De FIA heeft nog nooit een uitspraak hoeven doen in een identieke zaak. In 2007 kreeg McLaren overigens wel een aanzienlijke boete (honderd miljoen dollar!) en werd het uit het kampioenschap geschrapt nadat het team vertrouwelijke documenten van Ferrari met technische informatie in bezit bleek te hebben, die het team op onrechtmatige wijze had verkregen, middels spionage.
Hoe lang het duurt voordat we uitsluitsel krijgen, is ook nog niet zeker. Het is complexe materie en de FIA kan zowel mensen van Renault als Racing Point en Mercedes horen tijdens het onderzoek, waardoor het over meer dan een enkele nacht ijs zal gaan.

Top Headlines