Ferrari tegen standaardisatie: 'Bewijs eerst maar dat het geld bespaard'
In een poging de Formule 1 spannender te maken overweegt de FIA om steeds meer onderdelen te standaardiseren. Op dit moment wordt bijvoorbeeld de versnellingsbak al gestandaardiseerd, maar met de grote bulk aan reglementswijzigingen voor 2021 zouden ook de remmen onder handen kunnen worden genomen, als mede de stuurkolom en de pedalen.
Door de standaardisatie zouden de topteams minder snel terrein kunnen winnen ten opzichte van het middenveld, maar ook moet het een grote slag slaan in het in toom houden van de kosten. Dat de topteams niet direct enthousiast zijn is dan ook begrijpelijk. Ferrari-teammanager Mattia Binotto legt aan het Franse autosportmagazine Auto Hebdo zijn visie uit: ‘Bij Ferrari zijn we tegen het principe van standaardisatie, maar we weten dat we de kosten onder controle moeten krijgen.’
'Eerst een duidelijke analyse van de situatie'
‘Het vooruitzicht van een budgetplafond is nu natuurlijk duidelijk, dus we moeten de juiste balans vinden. Standaardisatie werkt alleen als je geld kan besparen, wat eerst bewezen moet worden. We willen ook het DNA van de Formule 1 behouden. Alle wagens hebben bijvoorbeeld dezelfde velgen, wat de sport niet mooier maakt omdat het niet langer wagens van elkaar onderscheid. Ik denk dat we eerst naar de resultaten van het aanbod moeten kijken en daarna een duidelijke analyse moeten maken van de situatie.’ (Foto: Scuderia Ferrari Media)