Mercedes veranderde van strategie door keuze voor tweestopper door Verstappen


Het team van Mercedes begon aan de Spaanse Grand Prix met het idee dat één pitstop voldoende was om de finishvlag te zien. Toen concurrent Max Verstappen echter openbaarde op een tweestopper te zitten besloot de Duitse renstal het idee van de Red Bull Racing-coureur te volgen.
In een terugblik op de Spaanse Grand Prix doet hoofdengineer Andrew Shovlin uit de doeken dat het team halverwege de race toch besloot van pitstopstrategie te veranderen: ‘Het probleem was dat iedereen een tweestopper ging doen, wij dachten dat één stop een prima strategie zou zijn. Het zag er allemaal goed uit, maar toen ging iedereen achter ons over op een tweestopper en maakte wij ons zorgen dat we aan het eind van de race daadwerkelijk zonder rubber zouden staan.’
‘Dus toen begon de strategie voor een tweestopper – voor ons begon het met Verstappen die stopte, wat betekende dat Bottas kon stoppen en zijn tweede plek kon behouden. Toen we in het proces zaten om Lewis naar binnen te halen en kwam de satefy car naar buiten.’ Door de komst van de safety car was een één-stop-strategie achteraf gezien ook niet haalbaar geweest, vult sportief directeur Ron Meadows zijn collega op de pitmuur aan: ‘Nee, vanwege de safety car. Dan hadden we aan de kop van het veld gezeten met gebruikte banden, terwijl de rest op verse banden zat.’
Slechte start Bottas veroorzaakt door tekort aan grip
Ook ging het duo nog even in op de start van de race, waarbij Valtteri Bottas op pole minder goed weg kwam dan Lewis Hamilton, die als tweede startte. Hamilton pakte daarmee de leiding en gaf die de rest van de race niet meer uit handen. Volgens Meadows had de probleemvolle start van Bottas vooral te maken met een tekort aan grip op de eerste startpositie van de baan.
‘We denken dat het een tekort aan grip is op de startpositie van pole position. Als je kijkt naar de starts van andere raceklassen dan is degene die vanaf plek twee start – en soms zelfs vanaf P3 en P4 – vaak beter weg dan degene die vanaf pole startte’, verklaart Meadows, waarna Shovlin aanvult: ‘Daarnaast creëer je ook wielspin, je laat de wielen en de koppeling iets los waardoor er een interactie is. We krijgen alle data nog binnen en we gaan er deze week sowieso naar kijken om het beter te begrijpen, maar op dit moment denken we dat het probleem vooral bij de grip ligt, niet bij de wagen.’ (Foto: Mercedes AMG F1)

Top Headlines

Oudere Top Headlines