F1 in het kort | Pirelli kiest voor drie hardste compounds voor Groot-Brittannië
In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om bekend te maken.
Pirelli kiest drie hardste compounds voor Grand Prix Groot-Brittannië
Bandenleverancier Pirelli heeft besloten om de C1, C2 en C3-band mee te nemen naar het raceweekend in Groot-Brittannië, zo meldt het op Twitter . Net als in Spanje kunnen de coureurs er dus voor kiezen om de witte harde- (C1), gele medium- (C2) en rode soft-band (C3) onder hun auto te laten monteren.
Grootse documentaire in de maak over Michael Schumacher
Er komt een documentaire over het leven van Michael Schumacher, dat meldt WTF1.com . Duitse filmmakers zijn al maanden bezig om zowel het professionele- als privéleven van de racelegende van de afgelopen 50 jaar in beeld te brengen. Naar verluidt zit de film in de afrondende fase en is het binnen enkele maanden op het Duitse doek te zien. Of de documentaire ook beschikbaar wordt op grote streamingsdiensten is nog onbekend.
Marko geeft zijn coureurs een cijfer als schoolmeester
Na afloop van de Spaanse Grand Prix heeft iedereen een oordeel over het presteren van de coureurs. Wanneer het Duitse ORF aan Red Bull Racing-teamadviseur Helmut Marko vraagt welk schoolcijfer hij zijn coureurs zou geven hoeft hij niet lang na te denken: ‘Verstappen krijgt een ‘zeer goed’, Gasly een ‘ruim voldoende’.’
Rich Energy verliest rechtszaak om logo
Na een lange rechtszaak is Rich Energy gesommeerd om hun logo te veranderen. De Amerikaanse energiedrankproducent zou een logo hebben dat teveel lijkt op fietsenfabrikant Whyte Bikes. Naar verluidt verschijnt er op de auto van Kevin Magnussen en Romain Grosjean in Monaco dus een ander logo.
Mercedes biedt Mazepin een kans
De 20-jarige Nikita Mazepin mag in Barcelona voor Mercedes testen. Het dominante team in de F1 moet een rookie laten rijden. Mazepin heeft ook al eens voor motor-afnemer Force India getest en is wat dat betreft geen vreemde keuze.
Drie teams mogen aan de slag met 18-inch velgen
Vanaf 2021 moet de Formule 1 op de schop. Een van de voornaamste aanpassingen is de bandengrootte, volgend jaar rijdt de Formule 2 al met 18-inch velgen maar Pirelli's Mario Isola heeft inmiddels bekend gemaakt dat McLaren, Mercedes en Renault eerder zullen testen met de grotere velg. De eerste tests vinden in september, oktober en november plaats. Alle teams krijgen in 2020 de mogelijkheid om met de 18-inch velgen aan de slag te gaan.
Niki Lauda nog niet aanwezig in Spanje
De Oosterijkse voormalig wereldkampioen moet zijn zetel in de garage van Mercedes nog even laten voor wat het is. Na een ingrijpende longtransplantatie is bekendgemaakt dat Lauda blijft herstellen in Zwitserland. 'Het is geen probleem, ik mis Niki en ik hoop dat hij zo snel mogelijk terugkomt' laat Toto Wolff weten.
O'Ward tekent voor Red Bull Junior Team
Het opleidingsprogramma van Red Bull heeft een nieuwe leerling; Patricio O’Ward. De twintigjarige Mexicaan is momenteel actief in de IndyCar-series voor het team van Carlin. Of O’Ward ooit in de Formule 1 actief zal zijn moet nog maar blijken; de jongeling noemt de koningsklasse van de autosport niet expliciet als doel of raceklasse, maar zegt wel bij het programma van Helmut Marko te hebben getekend ‘met de intentie om de mogelijkheden voor andere raceklassen open te houden.’
Formule 2 wordt dankzij nieuwe Pirelli-band voorproefje van 2021 Formule 1-seizoen
Hoewel de FIA en Liberty Media de nieuwe regels voor 2021 nog even dicht bij de borst houden heeft Pirelli bekend gemaakt dat de heren in de Formule 2 volgend jaar al met 18-inch velgen zullen rijden. In 2021 vinden de grotere velgen ook hun plek in de Formule 1.
Formule E-baas Alejandro Agag nodigt Ferrari uit om mee te doen in de E-klasse
'Ik zou Ferrari graag zien strijden in de Formule E, het kan een mooie strijd worden met Porsche en de anderen' (Audi, Jaguar, Nissan en BMW Red.) aldus Agag . Ferrari komt volgend jaar met haar eerste hybride-wagens. Daarnaast grijpt Agag het moment aan om Ecclestone te verleiden tot een investering. 'We zijn nog niet zo groot als de Formule 1 maar daarom hebben we meer ruimte om te experimenteren.'
Yelloly test in Barcelona voor Racing Point
Simulatorrijder Nick Yelloly mag twee dagen lang de baan op in Barcelona om de wagen van Racing Point onder de knie te krijgen. De 28-jarige reed in 2015 voor het laatst in een F1-bolide, toen nog voor Force India. De Brit neemt dinsdag en woensdag plaats in de RP19. Ook Stroll en Perez mogen tegen die tijd aan de slag, ze zullen zich met name bezig houden met ontwikkelingswerk omtrent de Pirelli-banden.
McLaren tekent overeenkomst met Arrow Electronics
Vanaf aankomend raceweekend zal er op de bolide van het team van McLaren een nieuwe sponsor te vinden zijn: Arrow Electronics. McLaren en Arrow Electronics hebben per heden een langetermijnsovereenkomst getekend waarbij de deal verder rijkt dan de Formule 1; ook de afdelingen van McLaren Automotive en McLaren Applied Technologies zullen samenwerken met Arrow Electronics om kennis en ervaring uit te wisselen.
Barcelona toont Senna-standbeeld in paddock Spaanse GP
Een prachtig gebaar van de organisatie van de Grand Prix van Spanje. In de paddock verschijnt dit weekend een mooi standbeeld van de 25 jaar geleden overleden Ayrton Senna. Bekijk hier de beelden van het beeld.
Ferrari en Alfa Romeo zetten Ferrari Academy coureurs in voor test
Het Formule 1-team van Ferrari zal gedurende de tweedaagse testsessie na de Spaanse Grand Prix in actie komen met junior- en simulatiecoureur Antonio Fuoco. De Italiaan neemt op de tweede dag de diensten over van reguliere coureur Charles Leclerc. Het is de derde keer dat Fuoco in een echte Formule 1-bolide mag rijden, nadat hij eerste testte in Oostenrijk in 2015 en Spanje in 2016.
Ook Alfa Romeo Racing geeft een coureur die verbonden is aan de Ferrari Academy de kans om ervaring op te doen in de koningsklasse van de autosport. Callum Ilott komt op de eerste dag in actie maakt daarmee zijn debuut in de Formule 1. De keuze voor Ilott bij Alfa Romeo en Fucoco betekent dat Mick Schumacher zijn testdiensten eerder dit jaar geen gevolg mag geven.
Lauda stelt terugkeer in Formule 1 wederom uit
Al is er nooit een exacte datum genoemd wanneer Niki Lauda weer zou terugkeren als teamadviseur van Mercedes, toch werd de eerste Grand Prix op het Europese continent aangehouden als leidraad. Met de Spaanse Grand Prix voor de deur lijkt daar echter toch geen sprake van te zijn. Aan het Oostenrijkse OE24 laat teammanager Toto Wolff weten dat Lauda nog altijd niet fit genoeg is van zijn herstel van een longoperatie: ‘Daar is nog geen sprake van. Ik mis Niki en ik hoop dat hij zo snel mogelijk terugkeert.’
'Onderhandelingen Liberty en Barcelona na Spaanse GP geïntensiveerd'
Volgens Marca zouden de onderhandelingen tussen Liberty Media en het Circuit de Catalunya na de race van zondag worden geïntensiveerd. De Spaanse krant beroept zich op een bron van het circuit waar de Grand Prix van Spanje al sinds 1991 plaatsvindt. ‘In de maand juli willen we het contract verlengen. Ik denk dat we een akkoord zullen bereiken’, aldus een woordvoerder van het circuit.
'Ferrari neemt verf met nanotechnologie mee naar Barcelona'
Het team van Ferrari zou een speciaal soort verf meebrengen naar de Grand Prix van Spanje. Naar verluidt zit daar nanotechnologie in verwerkt, waarmee de Scuderia de temperatuur van de auto beter kan verdelen. Ook zou het team de temperatuur van de auto naar beneden kunnen brengen met de verf, schrijft het Italiaanse Auto Moto .
'Monza wil nieuw contract GP Italië in juli tekenen'
Met de onderhandelingen tussen het circuit van Monza en Liberty Media lijkt het de goede kant op te gaan. Angelo Sticchi Damiani, president van de Italiaanse Automobiel Club, zei dat op de Italiaanse zender Rai Radio . 'Ik hoop dat we in juli kunnen tekenen. We zijn erin geslaagd om de financiële last te verlichten, maar de onderhandelingen gingen erg moeizaam. Het zijn hele goede voorwaarden', aldus Damiani, die Liberty Media bedankt voor de blijk van betrokkenheid.
W-Series zaterdag live uitgezonden op Ziggo Sport
De W-Series, de eerste raceklasse waarin alleen vrouwelijke coureurs het tegen elkaar opnemen, wordt zaterdag om 16.00 uur live uitgezonden op Ziggo Sport, zo meldt de zender. De klasse gaat dit seizoen in zes races het voorprogramma van de DTM verzorgen. In de W-Series zullen dit seizoen vier Nederlandse coureurs deelnemen.
Vettel hoopt voor de tweede maal dit jaar naar Baku te kunnen afreizen
Met een derde plek deed Sebastian Vettel het niet onverdienstelijk tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan, maar ondanks dat het hele Formule 1-circus net uit het Aziatische land is vertrokken hoopt de Duitser op de korte termijn nog een keer terug te keren in Baku. Maar niet om te racen.
Vettel is een groot fan van de Duitse voetbalclub Eintracht Frankfurt, dat in de Europa League in de halve finale staat. Mocht de Duitse club de finale halen, dan wordt deze gespeeld in het Olympisch Stadion van Baku. De finale vind plaats op woensdag 29 mei, wat theoretisch inhoud dat de Ferrari-rijder hier bij aanwezig kan zijn. Dan zal Eindtracht Frankfurt echter nog wel eerst de halve finale moeten winnen van het Engelse Chelsea. Mocht die strijd worden gewonnen dan komen zij in de finale de winnaar van het duel tussen Arsenal en Valencia tegen.
Update op het stuur van Hamilton
Lewis Hamilton kan voor de volgende race rekenen op een geüpdatete versie van zijn stuur. Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan verloor de Brit door wat schermutselingen op zijn dashboard enkele seconden na het hervatten van de race, toen de virtual safety car eindigde. James Vowles, strategist van het team, laat in de wekelijkse F1 Debrief weten dat Mercedes voor de Spaanse Grand Prix een oplossing heeft gevonden.
Ook Saudi Arabië denkt aan Formule 1-Grand Prix
In Nederland zijn alle ogen gericht op de komst van een eventuele Nederlandse Formule 1-Grand Prix, maar we zijn niet het enige land dat kijkt naar de mogelijkheden. Ook Saudi Arabië zou, na plekje op de Formule E-kalender en het binnenhalen van de Dakar Rally van 2020, het Formule 1-circus graag willen verwelkomen. Het doorgaans goed geinformeerde Auto, Motor und Sport meldt dat de Saudi’s zestig miljoen Amerikaans dollars klaar heeft liggen om een plekje op de kalender te kopen. Een circuit dat voldoet aan de Formule 1-reglementen heeft het land echter nog niet.
Alonso vertrekt bij WEC-project Toyota
Toen Fernando Alonso uit de Formule 1 vertrok richtte de Spanjaard zich op langeafstand- en tijdraces in de World Endurance Cup. Vandaag maakt hij echter bekend uit de WEC-programma van Toyota te stappen en zich te richten op andere, nog aan te kondigen, raceprojecten. Zo zou Alonso, die in dienst van Toyota onder andere de 24 Uur van Le Mans op zijn naam schreef, in gesprek zijn om deel te nemen aan de Dakar Rally.
Zijn zitje in het WEC-team van Toyota wordt overgenomen door voormalig Fomule 1-collega Brandon Hartley.
Silverstone ontkracht berichten over nieuw contract Britse GP
Volgens het circuit van Silverstone is er niets waar van de geruchten dat een nieuwe deal over de Britse Grand Prix in kannen en kruiken zou zijn. De organisatie heeft op Twitter een statement uitgevaardigd waarin het de berichtgeving ontkracht. Wel geeft het circuit aan nog in onderhandeling te zijn over een nieuw contract.
'Formule 1 en Silverstone verlengen contract Britse Grand Prix'
De Formule 1 zou ook de komende jaren neerstrijken op Silverstone voor de Grand Prix van Groot-Brittannië. Volgens meerdere vooraanstaande journalisten zijn de twee partijen een nieuw contract overeengekomen van drie jaar. Een bevestiging is er vooralsnog niet. (Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool)
'Contract tussen Zandvoort en FOM nog niet getekend'
Ondanks dat Sean Bratches vrijdag tegen Olav Mol zei dat er een deal is tussen het Formula One Management en Zandvoort over de Nederlandse Grand Prix zou er op papier nog geen deal zijn tussen beide partijen. GPToday meldt dat het contract tussen de FOM en het circuit in de duinen nog niet getekend is, maar dat er op een paar punten na een mondeling akkoord zou zijn.
Formule 1 compenseert gebruikers F1 TV na haperingen
De streamingsdienst van de Formule 1, F1 TV, loopt nog niet helemaal naar behoren. Fans konden de afgelopen twee Grands Prix nauwelijks gebruikmaken van de live beelden op hun mobiele telefoon tijdens de race, als gevolg van storingen. De Formule 1 laat weten: 'We vinden dat we onze klanten niet waar voor hun geld hebben gekregen en dus kunnen zij rekenen op compensatie. De betreffende gebruikers zullen per email worden ingelicht.'
EK-voetbal gooit mogelijk roet in eten voor GP Baku 2020
De promotors van het Baku City Circuit, waar de Grand prix van Azerbeidzjan op wordt georganiseerd, zouden de Formule 1 liever in juni naar de stad zien komen, maar in 2020 is dit misschien moeilijk te matchen met een ander sportevenement. Het EK-voetbal, dat in 2020 door heel Europa wordt georganiseerd, vindt dan plaats en in Baku worden vier wedstrijden gespeeld, waarvan drie in de maand juni. De organisatie wil nu proberen om beide evenementen die maand niet in elkaars vaarwater terecht te laten komen. (Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool)
Russell vrijgesteld van mediaverplichtingen na ziekbed
Tijdens de officiële persconferentie op de donderdag voorafgaande aan de Grand Prix van Azerbeidzjan zouden er vijf coureurs moeten aanschuiven, maar er kwamen er maar vier opdagen. Williams F1-rijder George Russell ontbrak, maar kreeg daar toestemming voor omdat hij de afgelopen dagen ziek was. De Britse coureur loopt wel rond in de paddock, maar kreeg vanuit het team het advies rustig aan te doen in de hoop dat hij zich helemaal honderd procent voelt voor de vrije trainingen van morgen.
Men gaat er van uit dat Russell morgen (en de rest van het weekend) gewoon in actie kan komen. Mocht dat niet zo zijn, dan wordt er automatisch gekeken naar de officiële reservecoureur van het team om Russell te vervangen. Bij Williams is dit Nicholas Latifi, die in Baku aanwezig is voor het Formule 2-kampioenschap waarin hij actief is. Er is echter nog wel een probleem; de Canadees is niet in het bezit van de superlicentie die verplicht is om te mogen racen in de Formule 1.
Hulkenberg ontloopt voorlopig gridstaf na motorproblemen
Nico Hulkenberg viel tijdens de Grand Prix van China uit met een probleem aan zijn Renault-motor. Aangezien het niet de eerste keer in het nog prille Formule 1-seizoen is dat een onderdeel van de Franse krachtbron vervangen zou moeten worden werd gevreesd dat de Duitser binnen zeer korte tijd aan zijn maximale limiet van aantal motoronderdelen zou komen.
Nu we echter aan de vooravond van de volgende Grand Prix staan – verreden in de straten van het Azerbeidzjaanse Baku – blijkt dat de schade meevalt. Het uitvallen van Hulkenberg zou zijn veroorzaakt door een probleem aan de software, en niet aan het kinetische systeem zoals eerder gevreesd werd. Dit betekent dat Hulkenberg aankomend raceweekend met dezelfde krachtbron in actie komt als in China en daarmee een eventuele straf ontloopt.
Williams per direct in zee met The Financial Times
Williams gaat per direct een meerjarige samenwerking aan met The Financial Times. Het is de eerste keer dat het Britse dagblad, dat zich focust op content uit de financiële wereld, een partnership aangaat met een F1-team. Toch heeft The Financial Times affiniteit met Formule 1, want jaarlijks produceren ze een verslagreeks genaamd ‘The Business of Formula One’. Het logo van het dagblad verschijnt in 2019 aan de binnenkant van de achterste vleugeluiteinde van de FW42. (Foto: Williams F1 Media)
Formule 2-coureur Deletraz tekent voor simulatiewerk Haas F1
Het Formule 1-team van Haas heeft de Zwitserse coureur Louis Deletraz aangesteld als de officiële simulatiecoureur voor dit seizoen. Deletraz komt op dit moment in actie in de Formule 2 en staat als ‘best of the rest’ op een vierde plek in het kampioenschap met twee eindnoteringen op P5.
‘Formule 1 pas op zijn vroegst in 2022 terug naar Maleisië’
Mocht de Formule 1 terugkeren naar Maleisië dan zal dit waarschijnlijk niet voor 2022 gaan gebeuren. Dat zegt circuitdirecteur Razlan Razali tegen Fox Sports , naar aanleiding van eerdere woorden van de Maleisische premier Mohamad. 'Hij zei dat hij graag zou zien dat de Formule 1 terugkeert, maar wij blijven erbij dat we minstens vijf jaar na onze laatste race in 2017 geen Grand Prix willen organiseren. We zullen afwachten en de situatie evalueren.' (Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool)
Kubica neemt het op voor Lowe
Het team van Williams kende vorig seizoen een zeer teleurstellend jaar en hoopte in 2019 op beterschap. Ook dit jaar rijdt de Britse renstal uit Grove echter steevast achteraan. Paddy Lowe werd de kop van jut en moest vertrekken. Coureur Robert Kubica neemt de ontwerper van de FW42 echter in bescherming. 'Het probleem is niet door één persoon ontstaan, maar degene aan de top wordt meestal verantwoordelijk gehouden. Dat is nou eenmaal zo. Het probleem is veel groter', aldus Kubica in gesprek met Autosport.com . (Foto: Williams F1 Media)
Verstappen ruilde slechts een keer van helm met collega
In de voetballerij wordt er na de wedstrijd nog wel eens van shirtje gewisseld, de variant in de Formule 1 is dat de coureurs vragen om elkaars helm. Het is een traditie waar Max Verstappen niet zoveel mee heeft; hij interesseert zich niet zo in zijn collega’s, op een na.
‘Ik heb het slechts met één iemand gedaan, en dat was Alonso’, wordt Verstappen gequote door Auto, Motor und Sport . ‘Ik mag Fernando. Hij was twee keer wereldkampioen, een vechter op het circuit. Ik vind het wel cool om zijn helm te hebben. De anderen interesseren me niet zoveel.’
1000ste F1-race liet Verstappen koud
Het interesseerde Max Verstappen helemaal niks dat er in China de 1000e race ooit van de F1 is gereden. 'De 1000e race. Dat is de volgende race na de 999e', aldus een Cruijffiaanse Verstappen tegenover Auto Motor und Sport . En hoe moet de 2000e race er uit zien? 'Hopelijk niet elektrisch', aldus de Red Bull-coureur. (foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
Formule 1 trekt stekker uit F1 Vision
Al na één seizoen stopt de Formule 1 met 'F1 Vision'. Het project, dat de opvolger was van de in 2012 verdwenen 'Fan Vision' moest er voor zorgen dat fans op het circuit met een beeldschermpje in de hand de race nauwkeurig konden volgen, ondanks het feit dat ze op de tribune zaten. Het plan blijkt echter toch niet lucratief en dus moet Liberty Media stoppen met het initiatief, meldt RaceFans .
Wijkt Renault voor 1000e GP af van traditionele gele kleurstelling?
Op de donderdag voorafgaande aan de Grand Prix komen de laatste materialen van de teams aan krijgen bezoekers op het circuit de kans die van dichtbij te bekijken, omdat niet alles direct buiten het zicht van de buitenwereld wordt neergelegd. Zo zag Kym Illman, een fotograaf die nagenoeg iedere Grand Prix met de Formule 1 meereist, bij het team van Renault een opvallende verschijning ; de kleurstelling van de bolide lijkt te zijn aangepast voor de 1000e Grand Prix van de Formule 1. Een officiele perspresentatie wordt morgen verwacht en zal aangeven wat de plannen van de Fransen zijn.
Canada telt 39 miljoen euro neer voor verbouwing
De Canadese overheid telt dit jaar 39 miljoen euro neer, voor een verbouwing van het Circuit Gilles Villeneuve. Met de bijdrage worden vooral de faciliteiten op de paddock gerenoveerd. Die stammen uit 1988. De teamgarages, kantoorruimten, verschillende loges en media-ruimten worden onder handen genomen. Zowel de stad als de landelijke overheid betalen mee. De Grand Prix van Canada wordt op 9 juni verreden.
Deal met Will Smith
De Formule 1 is een overeenkomst aangegaan met Westbrook Studios, het productiebedrijf van Will Smith. De bedoeling is dat er in de toekomst meer sterren komen kijken in de paddock van de F1. Will Smith is al een paar keer te gast geweest en heeft al met de vlag gezwaaid.
Haas weet niet wat ze is overkomen in Bahrein
Met een zesde startpositie voor Kevin Magnussen was de kwalificatie nog formidabel verlopen voor Haas. In de race waren de Amerikanen echter plotseling nergens meer te bekennen. Ook teambaas Guenther Steiner weer niet wat er in de tijd tussen de kwalificatie en de race is gebeurd.
'Ik zou eigenlijk meer teleurgesteld moeten zijn, maar ik ben niet eens van streek, omdat ik gewoon verbaasd ben. Meer verbaasd dan van streek. We weten gewoon niet wat er is gebeurd', liet de Italiaan weten .
Koop nu jouw Red Bull Racing 2019 F1™ Team T-Shirt!