'Trackside Lab' van groot belang voor Red Bull en Verstappen: 'Het is een extra tool'


Red Bull heeft iedere race de beschikking over een 'Trackside Lab' van ExxonMobil. Het vervoerbare laboratorium staat onder leiding van Dario Izzo, technisch adviseur motorsport van het genoemde bedrijf. Door het laboratorium boekte Red Bull vorig jaar in China succes.
Eerst legt Izzo het belang uit van het laboratorium. 'We hebben een trainingslaboratorium dat met het team reist om onze racebrandstof en motorolie te testen om twee belangrijke redenen. De eerste is om het hoogste niveau van kwaliteitscontrole te handhaven voor zowel onze racebrandstof als onze motorolie. De FIA-voorschriften vereisen dat we de exacte formuleringen voor zowel de brandstof als de motorolie vóór het race-evenement certificeren en verklaren, dus we controleren elke container die we naar de baan verzenden om te zorgen dat we altijd aan deze vereisten voldoen. De tweede reden is dat ik monsters neem van de olie van de motor, van de versnellingsbak en van de hydraulieksystemen om de betrouwbaarheid tijdens het raceweekend te controleren.'
'Het geeft het team een extra tool'
Het Red Bull van Max Verstappen heeft baat bij het hebben van een ‘Trackside Lab’, met name vorig jaar in China. 'Tijdens VT3 op de Chinese Grand Prix in 2018 werd één van onze auto's getroffen door een mechanische storing. Het team moest de aard van het probleem zo snel mogelijk karakteriseren om het vóór de kwalificatie te verhelpen. Een olie-analyse die ik uitvoerde benadrukte een toename van twee slijtage-elementen. Dankzij deze lab-resultaten kon Red Bull het probleem tijdig identificeren en konden we ons net op tijd kwalificeren voor de race. Zondag wonnen we de race. Dit was geweldig teamwork en een demonstratie van ExxonMobil's technische mogelijkheden en trackside-ondersteuning voor Red Bull. Het hebben van het lab is geen triviaal iets. Het geeft het team een ??extra tool, die een directe impact kan hebben op het resultaat van een weekend.'
'Dat zijn drie monsters voor elke auto, drie keer per dag'
Izzo neemt ongeveer twintig monsters tijdens een Grand Prix-weekend. 'Ik neem 18 oliemonsters tijdens een raceweekend. Ik bewaak de versnellingsbak, hydraulica en motorolie. Dat zijn drie monsters voor elke auto, drie keer per dag. Daarnaast kan ??op elk moment tijdens het raceweekend door de FIA worden gevraagd monsters te nemen. Dit zijn ongeveer 20 brandstofmonsters voor een team, elk weekend.' (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Top Headlines

Oudere Top Headlines