AMS: Ferrari kan gridstraf voor motorwissel ontlopen, ondanks vervroegde inzet


De keuze van Scuderia Ferrari om al tijdens de vijfde ronde van de Formule 1-kalender, verreden op het Spaanse Grand Prix-circuit van Barcelona, een nieuwe motor te installeren betekent niet dat ze automatisch gedoemd zijn later dit seizoen een straf te incasseren voor het gebruik van een vierde motor.  Auto, Motor und Sport legt uit waarom.
De reglementen zijn duidelijk: de deelnemende Formule 1-teams mogen iedere coureur dit seizoen maximaal drie verschillende motoren leveren. Gebruiken ze er meer dan drie, dan volgt er een gridstraf. Met 21 races op de huidige Formule 1-kalender zou een motor dus minstens zeven races mee moeten gaan. Er zijn echter teams die al in de vijfde ronde van de kalender een nieuwe motor hebben geïnstalleerd. Onder hen de motorleverancier van Red Bull Racing, Honda, maar ook Ferrari en Renault.
Motorvermogen in Monaco en Singapore minder belangrijk
De zeven races die vooraf ingepland waren voor de motoren leken al een enorme uitdaging. Door het vervroegd inzetten van een nieuwe motor lijken de teams automatisch een vierde motor te moeten gebruiken dit seizoen. Red Bull en Honda hebben eerder al aangegeven daar geen probleem van te maken, maar Ferrari kan een gridstraf nog wel ontlopen. De oplossing is simpel: de oude motor later in het seizoen nogmaals gebruiken.
De eerste mogelijkheid daarvoor is aankomend raceweekend. De Grand Prix van Monaco vraagt weinig van de motor en leent zich daarmee uitstekend om een oudere versie van de krachtbron achterin de bolide te leggen. Hetzelfde geldt voor de Grand Prix van Singapore , die eveneens niet op een officieel circuit maar door de straten wordt verreden. Daarnaast zijn de teams vrij om op vrijdag, tijdens de eerste en tweede vrije training, een oudere motor in te zetten die op zaterdag of zondag niet gebruikt wordt. Op deze manier haalt Ferrari het maximale uit de eerste krachtbron.
'De eerste motor is per definitie minder betrouwbaar'
De enige motorfabrikant die nog niet een nieuwe motor heeft gebruikt is Mercedes. Toch is het Andy Cowell van de motorafdeling van Mercedes die uitleg geeft over het motorgebruik tijdens dit seizoen: ‘Om het te redden met drie motoren moet de eerste motor nog tenminste twee races gebruikt worden. Aangezien het van de drie motoren de motor met het minste vermogen is, kunnen we hem voor Monte Carlo en Singapore achterin de wagen leggen. En tijdens meerdere vrijdagen.’
Cowell legt tevens uit dat het vervroegd vervangen van de eerste motor ook in de lijn der verwachting ligt: ‘Motor één is over het algemeen de motor met de minste kilometers, vooral als je één of meer kleine foutjes ontdekt gedurende het testen in de winter. Er is dan nauwelijks tijd om daar op te reageren voordat je naar Melbourne gaat. Dus per definitie is deze motor iets minder betrouwbaar dan de tweede en derde motor. Dat is waar alle ervaring uit het eerste seizoen komt kijken.’ (Foto: Scuderia Ferrari Media) 

Top Headlines

Oudere Top Headlines