Marko: "We hadden geen boodschap aan Mercedes"

Liberty Media, het bedrijf dat eigenaar is van de Formule 1, gaf de F1-teams een deadline van 12 augustus mee om het nieuwe Concorde Agreement, dat vanaf 2021 ingaat, te onderteken. Voldeed men aan die deadline, dan kreeg je als team een bonus van 5 miljoen dollar.
Mercedes was naar verluidt in eerste instantie echter niet tevreden met wat er op tafel lag. De rol van Mercedes, het team dat de sport de voorbije zeven jaar domineerde, zou niet voldoende erkend worden en dus zou Wolff andere teams verzocht hebben vooral niet te snel te tekenen. Hij vond geen gehoor. Red Bull had op dat moment de handtekening als eerste team al gezet.
"Wij hadden geen boodschap aan Toto zijn motivatie om nog niet te tekenen. Wij waren opnieuw verzekerd van twee teams en ons eigen circuit op de kalender, daarmee waren onze belangen gewaarborgd. En die belangen hebben we door te tekenen veiliggesteld", aldus Red Bull-adviseur Helmut Marko in gesprek met Motorsport-Total .
Overigens was nog één aspect heel belangrijk voor Marko en Red Bull: "Het feit dat we jaarlijks uit de sport kunnen stappen. We zitten niet meteen voor vijf jaar vast aan de Formule 1 zoals voorheen."
Het is daarmee niet gezegd dat Red Bull ergens in die vijf jaar de Formule 1 zal verlaten, maar Red Bull wil alle opties open kunnen houden, juist als motorleverancier Honda besluit dat het genoeg is geweest: "Op dit moment loopt ons contract met Honda af aan het einde van 2021."
De kans is echter groot dat Honda de samenwerking met Red Bull doorzet, zeker als beide partijen tevreden blijven over elkaars bijdragen. Mocht Honda-junior Yuki Tsunoda volgens jaar zijn F1-debuut maken, dan kan dat voor Honda bovendien nog een extra reden zijn om door te gaan.
Is het nu een goed of tegenvallend seizoen voor Max Verstappen? Een ding is zeker: de wereldtitel is buiten beeld. Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen praten je bij in de nieuwste aflevering van de RacingNews365 F1-podcast.

Top Headlines