Update | Honda probeerde vergeefs nog te helpen met Torque-probleem Verstappen


De Formule 1-motoren hebben verschillende standen voor verschillende situaties. Zo kan je met een push-to-pass knop extra vermogen vrijmaken en kun je de koppeling instellen voor een ideale start, vervolgens past de coureur de mapping aan. Dat kan echter ook fout lopen. 
Hij lijkt een foutloze race te hebben gereden maar Max Verstappen worstelde in zijn RB15 met de verkeerde koppelmapping: 'Tijdens de pitstop vergaten we de koppelmapping aan te passen. Ik heb de hele race met de mapping voor de start gereden, dat was niet ideaal', legt hij uit aan Racefans.net .
Vertraging tijdens het gasgeven
Verstappen licht toe: 'Ik had een gigantische vertraging tijdens het gas geven. Hoeveel precies weet ik niet exact. Het was niet prettig maar het lukte om rond het probleem heen te rijden.'
'Normaal gesproken is het aan mij om de mapping aan te passen, het was allemaal erg hectisch. Het team herinnert me hier altijd aan, al met al is het wel mijn taak', geeft Verstappen toe. De hectiek van Monaco kan leiden tot kleine foutjes. Veel problemen leverde het de Limburger uiteindelijk niet op. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
Update 15.39u - Meer details over probleem Verstappen
Motorsport.com heeft meer details vernomen van het probleem van Verstappen. Onder andere dat Honda nog geprobeerd heeft om de 21-jarige coureur op afstand te helpen, maar dat bocht niet baten.
Toyoharu Tanabe, technisch directeur van Honda, veranderde nog enkele parameters, maar dit zou slecht 'een klein beetje verschil' hebben gemaakt. Verstappen moest bij het ingaan van de pitbox naar 'Torque 12' doorvoeren en bij het verlaten 'Torque 6', maar dat laatste vergat hij door de hectiek in de pitstraat en kon later niet meer aangepast worden.
Verstappen werd vervolgens vanuit de pitmuur geholpen om de hoeveel 'lag' aan te passen. 'Ik had tijdens de eerste paar ronden enorm veel 'lag'. Ik kan niet een exact getal noemen, maar het was een vrij hoog percentage bij het gas geven. Dus ik kreeg heel lang niets en dan ineens kwam het vermogen', vertelt Verstappen.
Ander issue voor Verstappen
De Nederlander heeft nog een ander probleem gehad ook. Volgens Motorsport.com ging het om een zogenaamde 'gear synch'-probleem. Er werkte een sensor niet goed. Toch wisten Red Bull Racing en Verstappen dit na een paar rondjes wel op te lossen in tegenstelling tot het probleem met de Torque.

Top Headlines

Oudere Top Headlines