NB: 'Dat Max luchtig reageerde op straf gaf aan dat hij het rechtvaardig vond'


Na iedere verreden Grand Prix blikt  F1 Maximaal  in de rubriek 'De Nabeschouwing' met één redacteur terug op alle zin en onzin over het afgelopen raceweekend. In deel 6 is het de beurt aan redacteur Corwin Kunst, die de race in Monaco, ondanks het gebrek aan inhaalacties, spannend vond. Lees hier zijn blik op de Grand Prix van Monaco en praat mee!
Stelling: De straf voor Max Verstappen is niet meer dan terecht
'Het is sowieso lastig om een zware straf te geven als je een race spannend wilt houden. Daarbij hadden de stewards een extra dilemma. Maar regels zijn regels en een unsafe release mag gewoon niet, voor hetzelfde geld was (Valtteri) Bottas zijn halve voorvleugel kwijtgeraakt en waren de gevolgen nog veel groter. Als je een tijdstraf van vijf seconden geeft in plaats van de gebruikelijke drive through penalty, denk ik dat je als wedstrijdleider goed in de geest van de wedstrijd hebt gehandeld en dus kan ik goed leven met de straf. Het feit dat Max na de race luchtig reageerde op de straf gaf ook wel aan dat hij het zelf ook rechtvaardig vond. Overigens vond ik hem ook heel volwassen voor de camera’s staan, zijn reactie was erg professioneel.
De buitenlandse media zijn verdeeld over Verstappen. Welk cijfer geef jij hem?
'Eén ding is zeker: Max heeft, het pitstraat-incident daargelaten, geen fouten gemaakt. Waar hij vorig jaar de muur in vloog tijdens VT3 kon hij nu gewoon voor het podium vechten, omdat hij op de limiet reed waar het nodig was. Als je kijkt naar hoe hij het de vorige jaren benaderde, is dat op zichzelf een compliment waard. In de kwalificatie heeft hij zijn kansen optimaal benut gezien de vorm van Mercedes en ook in de race heeft hij alles eruit gehaald wat erin zat. Hij had het dus niet echt beter kunnen doen. Wellicht dat Red Bull de opwarmronde van Max tijdens Q3 beter had kunnen timen, maar daar heeft Max zelf niet zoveel invloed op. Ik geef Max dus een 9 voor afgelopen weekend, een 10 was op z’n plek geweest bij het halen van een podiumplek.'
Er waren weinig inhaalmanoeuvres. Is de Grand Prix van Monaco niet gewoon oersaai?
'Enerzijds was de race wel spannend, omdat Max bijvoorbeeld vol de druk erop hield bij Lewis Hamilton. Toch werd er weinig ingehaald, maar ik vraag me af of dat in deze context wel het criterium moet zijn. Dat er niet veel ingehaald wordt, is gewoon een gegeven hier, dus het is te makkelijk om te roepen dat het hele weekend dan saai is. Het moet mijns inziens dan ook zeker niet van de kalender af. Dit is het enige weekend op de kalender waarbij de kwalificatie van uiterst doorslaggevend belang is en dat is ook weer een keer iets anders. Het is denk ik geen ramp als één op de 21 races afhangt van de kwalificatie, omdat het weekend in Monte Carlo hele andere dingen vraagt van een coureur. Voor mij is het raceweekend in Monaco dus helemaal niet saai, integendeel zelfs.'
Leclerc maakte een dure fout in de race en was te gretig. Heeft dat te maken met volwassenheid?
'Ik denk niet dat die twee dingen per se met elkaar te maken hebben. Ik had wel verwacht dat Charles Lecerc niet ongeschonden uit de strijd zou komen, aangezien hij na de kwalificatie zelf al had aangegeven dat een finish binnen de punten vanaf P16 haast onmogelijk is zonder gevaarlijke actie. Aan de ene kant had hij meer geduld kunnen bewaren, omdat hij 'al' na vijftien ronden de strijd moest staken en de Ferrari veel sneller was dan de rest, maar anderzijds ben je verplicht als coureur om risico te nemen in Monaco als je resultaat wilt behalen. In die zin kan je hem niet verwijten dat hij elk gaatje pakt dat er is en dus is de fout bij de inhaalactie op (Nico) Hülkenberg grotendeels gerechtvaardigd.'
We gaan nu het middengedeelte van het seizoen in. Wat verwacht jij, als teamwatcher van Red Bull, qua ontwikkeling van dat team? Kunnen zij dit jaar langszij komen of is het verschil met Mercedes te groot?
'Ik denk dat Red Bull in de afgelopen weken aardig wat stappen in de goede richting heeft gezet. Max is toch weer op het podium geëindigd in Barcelona en in de race in Monaco was Max - als je de bandenproblemen van Hamilton buiten beschouwing laat - veel sneller. In die zin is Red Bull niet compleet kansloos op een overwinning dit jaar. Het lijkt erop alsof Red Bull meer grip krijgt op de problemen met het chassis die zich leken voor te doen in de eerste vier races van het jaar.'
Het verschil tussen Hamilton en Vettel bedraagt 55 punten. Kijken we naar de saaiste seizoensopening in jaren?
'Ik denk dat je dat zo wel kunt stellen. Vorig jaar was het natuurlijk erg spannend omdat in de eerste zes races Daniel Ricciardo, Sebastian Vettel en Lewis Hamilton allemaal twee keer wonnen. Dat was natuurlijk spannender, maar in het begin van het hybride-tijdperk was Mercedes misschien nog wat dominanter dan dat ze nu zijn. Alleen nu zit het voor Mercedes heel erg mee dat Ferrari een paar blunders heeft gemaakt en dat Red Bull aan het begin van het seizoen de plank heeft misgeslagen. Maar volgens mij zitten Red Bull en Ferrari er dichter op dan dat ze in het seizoen 2014 en 2015 zaten.' (Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool)
Maurits Kappetijn maurits@f1maximaal.nl

Top Headlines

Oudere Top Headlines