Coronel zet vraagtekens bij Mercedes: "Dat spoort niet in de topsport"

Na afloop van het Grand Prix-weekend van de Eifel, gedurende welke Max Verstappen zeer dicht op de beide Mercedes-coureurs zat, liet Toto Wolff doorschemeren dat zijn team al even niet meer bezig was met de auto voor dit jaar . De focus licht volgens hem al maanden op de bolide voor 2021, waardoor Red Bull nu dichterbij kan komen. Het wekt de indruk dat Mercedes het dit jaar rustig aan doet, waardoor ze aan het begin van het volgende seizoen weer uit de startblokken kunnen vliegen. Tom Coronel lijkt het in ieder geval onwaarschijnlijk dat het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas opzettelijk de grote concurrent dichterbij laat komen en overwinningen weg zal geven. "Mercedes slaat ieder jaar hard toe", zo verklaart Coronel in de RacingNews365-podcast als hem de stelling wordt voorgelegd dat Mercedes Red Bull dichterbij laat komen en in 2021 hard toe zal slaan. "De eerste paar races van het seizoen word je altijd weer wakker geschud door Mercedes, die het altijd gewoon serieus goed voor elkaar hebben." "Ik heb inderdaad het idee dat Mercedes niet direct het achterste van de tong laat zien, maar een ander team dichtbij laten komen, dat vind ik in de topsport een heel gevaarlijke uitdrukking", zo concludeert de WTCR-coureur. Zijn gesprekspartner, Formule 1-journalist Ruud Dimmers, verwijst de mogelijkheid dat Mercedes de boel spannend wil maken naar de prullenbak. "Ze doen dit echt niet voor de spanning. Ze zijn gewoon zo dominant dat ze na acht races al weten dat ze weer kampioen gaan worden. We hebben er nu elf races op zitten en ze kunnen in theorie al in Portugal kampioen worden, voor het zevende jaar op rij, terwijl er nog vijf races te gaan zijn!" Het verschil tussen Mercedes en Red Bull en Mercedes zit hem volgens Dimmers dan ook in de ontwikkelingsfocus. "Red Bull ontwikkelt tijdens een seizoen altijd beter door, maar zij focussen zich vooral op het huidige jaar. De afgelopen jaren zag je dat Max in Mexico, Brazilië en de VS, dus echt in de staart van het seizoen opeens mee kon doen. In het begin van het seizoen staat er gewoon geen maat op Mercedes." "Wat zij doen, ze laten niet iemand expres dichterbij komen, maar in de zomerstop verleggen ze de focus qua ontwikkeling naar het volgende jaar. Dan zie je dat het gat naar Red Bull wat gedicht wordt, maar het jaar daarna staan ze met een verse auto gewoon weer een seconde los van de concurrentie", zo legt Dimmers het steeds kleiner wordende gat tussen Verstappen en Mercedes uit. Toch zal Mercedes er niet over peinzen om Verstappen op die manier een race cadeau te geven, denkt de F1-journalist. "Als je eerder kan switchen naar het volgende seizoen, dan kan je net weer die extra stap zetten. Rijdt Mercedes altijd maximaal? Soms niet, maar ze zullen Max echt geen race cadeau geven. Ze spelen een beetje verstoppertje, dat hoort een beetje bij Mercedes. Ze winnen tachtig procent van de races, maar in elke voorbeschouwing roept Toto Wolff dat het een lastig weekend voor hen zal worden." Coronel kan wel begrip opbrengen voor die strategie van Mercedes, maar vindt dat het gevaarlijke praktijken zijn. "Als je vooraan staat, dan kan je alleen maar onttroont worden en verliezen. Als je ergens achteraan jaagt, dan is dat toch een andere stijl. Ik heb het idee dat Mercedes meer kan verliezen dan winnen. Dat maakt het gevaarlijk voor een merk om zich volledig te focussen op het volgende jaar, dus dat geloof ik niet." "Een team dichterbij laten komen je ontwikkelingen niet op je huidige auto zetten, dat spoort niet in de topsport. Je wil gewoon constant blijven scoren, dus eigenlijk geef je op deze manier overwinningen weg, want vorig jaar won Verstappen aan het einde van het jaar ook", aldus de autocoureur. Luister hieronder naar de rest van de nieuwste RN365-podcast, waarin over nog veel meer onderwerpen wordt gesproken. Er wordt door autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen onder meer vooruitgeblikt op de GP van Portugal, gesproken over de bevriezing van de motorontwikkeling en over het stoeltje van Alexander Albon.

Top Headlines