Porsche erkent: "We waren dichtbij Formule 1-comeback"

In 2021 gaat zowel het sportieve als technische reglement in de Formule 1 op de schop. Dit was hét perfecte moment geweest voor nieuwe fabrikanten om toe te treden tot de Formule 1, maar inmiddels zijn alle geïnteresseerden, waaronder Porsche afgehaakt. Dit terwijl Porsche nota bene reeds een 2021-motor bouwde en op de testbank plaatste. In plaats van in de Formule 1- te gaan racen, besloot men zich te richten op de Formule E, nadat moederbedrijf Volkswagen Audi Group zit terugtrok uit het WEC.
"In 2017 leek het erop dat de Formule 1 de MGU-H, waarbij uitlaatgassen in energie omgezet worden, overboord zou gooien. Wij waren toen ook lid van de FIA Manufacturers Commission en zodoende aanwezig bij de gesprekken over de nieuwe plannen voor het Formule 1-seizoen van 2021. Terwijl we daar in gesprek waren, ontwikkelden we een zescilinder voor het WEC, met de gedachte dat deze ook aan te passen was voor de Formule 1."
Doordat de uiteindelijke regelwijzigingen voor de Formule 1 niet binnen het plaatje van Porsche pasten, ging er voor Porsche een streep door de plannen. Maar ondanks dat ze zich terugtrokken uit het WEC en kozen voor een Formule E avontuur, werd hun nieuwe motor alsnog doorontwikkeld. "Eind 2017 kregen we de vraag om onze zescilinder tóch verder te ontwikkelen. Niet enkel op papier, maar ook qua hardware en concept leek het namelijk een goede motor voor een supersportauto," zo besluit Porsche motorsportchef Fritz Enzinger in gesprek met Autosport.
Bekijk hieronder het exclusieve interview van RacingNews365 met Giancarlo Minardi.

Top Headlines