Verstappen verwacht beproeving op veelzijdig Imola
De Formule 1 belandt op Imola in een proeftuin. De sport gaat tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna experimenteren met een tweedaags raceweekend. Dat betekent dat er op zaterdag slechts een uur wordt getraind, waarna er 's middags direct wordt gekwalificeerd. Dat zorgt ervoor dat het zaterdagochtend alle hens aan dek zal zijn in de vrije training en Max Verstappen spreekt dan ook voor een uitdaging voor zijn engineers. "Het zal niet makkelijk worden om de auto af te stellen, omdat we maar één trainingssessie hebben. Dat kan interessant worden voor de engineers." Maar ook voor de coureurs wordt het hard werken, gezien het feit dat het circuit tegen de klok in wordt verreden, in tegenstelling tot veel andere circuits op de kalender. Daardoor worden de nekspieren van de coureurs behoorlijk op de proef gesteld. "Ik verwacht niet dat dat een probleem wordt, ook al zijn er niet veel Grands Prix die tegen de klok in worden verreden." Verstappen ziet wel andere uitdagingen op het circuit van Imola. "De baan is behoorlijk smal en er zijn veel kerbstones langs het asfalt. Het wordt belangrijk om een goed compromis te zoeken tussen topsnelheid voor op het lange rechte stuk en het fatsoenlijk maken van bochten om de kerbs goed te raken." De Nederlander ziet het weekend met plezier tegemoet. "Ik kijk er erg naar uit om op dit circuit te racen met een Formule 1-wagen. Sinds de laatste keer dat de Formule 1 hier was, in 2006, is de baan een beetje aangepast", weet Verstappen, die in 2014 nog in de Formule 3 reed op dit circuit. "Je hebt een behoorlijke portie topsnelheid nodig, maar ook een goede set-up. Je hebt hier best wat inhaalmogelijkheden. Dat zal niet zo gemakkelijk gaan als in de Formule 3, maar we moeten kijken wat er mogelijk is. Als we ons goed kunnen kwalificeren hoeven we hopelijk niet zoveel mensen in te halen. Ik denk dat dit een hele gave toevoeging is aan de kalender", besluit Verstappen enthousiast. De stoelpoten van Albon wankelen en Verstappen heeft zijn voorkeur al uitgesproken voor Nico Hulkenberg. Hoe lang laat Red Bull Albon nog spartelen? Dat en meer wordt er door autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen besproken in de nieuwste RN365-podcast, die hieronder te beluisteren is.