ProRail investeert 1,5 miljoen euro in spoorwegen wegens de GP van Nederland


Een veelgehoord tegenargument van een Nederlandse Grand Prix is de infrastructuur. Het circuit in Assen is over het algemeen makkelijker te bereiken maar meerdere instanties investeren nu in stevig in de spoorwegen om de stroom toeschouwers optijd in de badplaats te krijgen.
BNR belde vandaag met Andy Wiemer van ProRail en vraagt naar bevestiging of ProRail zo flink de knip trekt: 'Ja, dat is mooi dat het er stond (in de Telegraaf red.), maar dat doen we natuurlijk niet alleen. Dat doen we met meerdere partijen: de GP-organisatie zelf, de gemeente Zandvoort, de provincie, de Nederlandse Spoorwegen en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat . Dat is een mooie groep bij elkaar, samen moeten we ervoor zorgen dat zoveel mogelijk Formule 1-fans over het spoor kunnen.'
De totale kosten? 1.5 miljoen euro, vooral om meer stroom op de bovenleiding te zetten zodat meer treinen kunnen rijden. Iedereen die afgelopen weekend op een treinstation in Noord-Holland rondliep hoorde al omgeroepen worden dat wegens het mooie weer meer treinen richting het strand rijden. Dat erkent ook Wiemer : 'Op dit moment rijden daar twee treinen per uur. Op drukke stranddagen schroeven we dat al op naar vier. Als je met meer treinen gaat rijden, moeten we ook extra maatregelen nemen bij de overgangen'.
Uitkijken naar de Nederlandse Grand Prix
De Nederlandse GP is een feit en dat levert gekte op, Center Parcs weet nog niet wat ze moeten doen en sluiten voor het gemak tijdelijk de deuren. De fans kunnen inmiddels kaarten kopen en meerdere coureurs kijken uit naar de race. Al weet bijvoorbeeld George Russell te vertellen dat inhalen een onmogelijke opgave wordt. Max Verstappen kijkt ook uit naar Zandvoort, maar Spa blijft zijn thuisrace. 

Top Headlines

Oudere Top Headlines