Isola: 'In Canada moeten de coureurs op deze banden oppassen bij het remmen'
De frontman van Pirelli, Mario Isola, sprak met de Franse krant La Presse over het bandengebruik op Circuit Gilles Villeneuve. Met welke uitdagingen krijgen de teams te maken?
'Montreal heeft een circuit waarbij grip en de remmen van belang zijn. Het oppervlak schuurt niet echt en we zijn hier gewend om de zachtere banden te gebruiken. Dit jaar hebben we vijf verschillende compounds, in Montreal maken de teams gebruik van C3, C4 en C5. Oftewel de drie zachtste compounds van de vijf.'
Problemen met het weer
'De afgelopen jaren speelde het weer hier een belangrijke rol. Vaak was de temperatuur laag waardoor je veel last krijgt van graining op de voorbanden. We kunnen dat aanpassen maar niet zonder een verhoogd risico voor de achterbanden. Als het warm is, dan weten we makkelijker grip op de situatie te krijgen. We maken ons bij warm weer eerder druk om de achterbanden.'
klachten van teams over de temperatuur
Isola is op de hoogte van de klachten van menig teambaas over de temperatuur van de nieuwe banden. Onder andere Mattia Binotto en Gunther Steiner klagen over de banden. 'De banden zijn op hun best op een kleine marge. Op het rechte stuk in Canada verliezen de banden twintig tot dertig graden. Dat heeft weer invloed op het remmen van de auto. De coureurs moeten daar goed rekening mee houden. De temperatuur verandert inderdaad hevig tijdens de race', aldus de man van Pirelli.
Monaco vs. Canada
In Canada krijgen de teams exact dezelfde banden als in Monaco, opmerkelijk want de circuits verschillen behoorlijk van elkaar. 'Monaco is hier de abnormaliteit, niet Canada. Het circuit is in principe uniek en in een ideale wereld zouden we speciaal voor Monaco aparte banden maken. Die banden zouden nog zachter moeten zijn dan wat we nu aanbieden. Eigenlijk zijn de banden in Monaco te stug daarom doen we het maar met de zachtste compounds. In Canada gebruiken ze waarschijnlijk alle drie de geboden compounds', sluit Isola uiteindelijk af.