Pirelli denkt mee met Formule 1-teams: 'Daarom zijn ze gefocust op de banden'
Pirelli wil best het leven van de Formule 1-teams makkelijker maken, als dat kan door het werkvenster van zijn banden voor 2020 te verruimen. Een aantal teams worstelen dit jaar namelijk om banden op de juiste temperatuur te krijgen, dankzij het 0,4 mm dunner loopvlak om oververhitting te voorkomen. Daardoor is het ideale temperatuurbereik hoger geworden.
Volgens Ferrari is door die nieuwe bandensituatie, Mercedes ver uitgelopen op de rest. Daardoor werkt de Italiaanse renstal aan nieuwe ideeën om de prestaties op dit gebied te verbeteren. Mario Isola, directeur motorsporttak van Pirelli, is zich er van bewust dat een aantal teams hoofdbrekens krijgen van de situatie met de bandentemperaturen. Daarom denken hij en zijn collega’s na om bepaalde zaken makkelijker voor de teams te maken in 2020.
'Je hebt iets nodig dat grip genereert van 20 tot 120 graden'
'We proberen nu om voor volgend jaar het werkbereik breder te maken', aldus Isola tegenover Motorsport.com . 'In 2021 willen we 18-inch banden hebben, die werken zonder dekens. Je hebt iets nodig dat grip genereert van 20 tot 120 graden. Als we in de onderzoeksfase iets goeds vinden, dan kunnen we het desnoods introduceren in 2020. Als we een nieuwe familie van banden met een nieuwe filosofie vinden, dan maakt dat het werkbereik breder en kunnen we die nieuwe samenstellingen in 2020 introduceren met 13-inch banden en nieuwe dekens.'
Isola snapt wel dat teams met de bandenkwestie in de maag zitten. 'In de middenmoot zijn er vijf of zes teams binnen 0.2 seconden van elkaar. Het is belangrijk om zelfs een duizendste van een seconde te vinden, want daarmee kan je een verschil maken in de kwalificatieposities of in het racetempo. Daarom zijn de teams zo gefocust op de banden. Als je de banden op de beste manier gebruikt, dan presteer je.'