Wolff prijst nieuwe filosofie Mercedes: 'Je ziet het met het blote oog'
Bij Mercedes staat downforce boven topsnelheid. Dat is dit jaar de nieuwe filosofie bij de Duitse renstal, volgens teambaas Toto Wolff. Desondanks is het team nog altijd zeer sterk op rechte stukken. En rechte, lange stukken zijn er komend weekend tijdens de Grand Prix van Canada genoeg.
Bij het stratencircuit van Monaco was het wederom Lewis Hamilton die als eerste de finishvlag zag. Volgens Wolff het bewijs dat de nieuwe filosofie goed werkt. 'Je kunt de ontwikkeling van dit team met het blote oog zien. In de beginfase van de huidige motorreglementen hadden we een wagen die met weinig drag erg snel was op rechte stukken en gedragen werd door de kracht van de motor. Door de jaren heen zijn het chassis en de krachtbron naar mijn mening samengesmolten om de optimale rondetijd te bereiken.'
'Het compromis tussen deze twee aspecten werkt goed bij ons'
Volgens de Zwitser komt dat enerzijds door een indrukwekkende motor, anderzijds door een chassis dat meer downforce en drag heeft. 'We zijn niet de snelste meer op rechte stukken, maar ik geloof dat het compromis tussen deze twee aspecten goed werkt bij ons. Als je ons vorig jaar zou vertellen dat we een solide P1 en P2 in de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco zouden binnenslepen, zou ik het niet geloofd hebben.'
Het Circuit Gilles Villeneuve in Montréal lijkt het meest geschikt voor wagens met veel vermogen. Wolff trekt zich daar echter niks van aan. 'Elke race is een grote uitdaging. In Monaco waren we traditioneel gezien niet op ons best, we wisten puur dat we een kans maakten omdat we in Barcelona zagen hoe we het deden in de langzame bochten. Montréal is een nieuwe uitdaging waarvoor we zeer gemotiveerd zijn, we proberen zo goed mogelijk te presteren', sluit Wolff af tegenover motorsport.com . (Foto: Mercedes AMG F1)