NB: 'Ferrari heeft een groot probleem na dit raceweekend in Bahrein'
Na iedere verreden Grand Prix blikt F1Maximaal in de rubriek De Nabeschouwing met één redacteur terug op alle zin en onzin over het afgelopen raceweekend. In deel 2 is het de beurt aan redacteur Rick Pasker, die veel zag gebeuren tijdens de Grand Prix van Bahrein. Lees hier zijn blik op het afgelopen weekend en praat mee!
Stelling: Red Bull Racing kent een teleurstellende seizoensopening
'Voor een groot deel ben ik het hier zeker mee eens. Vorig seizoen had Max een DNF, Ricciardo ook. Toen hadden ze dus al helemaal niks in Bahrein. Op het gebied van punten heeft Red Bull tot nu toe dus beter gescoord, maar als je kijkt naar waar het team staat ten opzichte van de concurrentie maak ik me toch wel een beetje zorgen. Je hoorde dit weekend weer veel geklaag, zo ook tijdens de race, toen Max zeurde over te veel overstuur bijvoorbeeld. Voor en na Barcelona was men enorm optimistisch en zag het er allemaal goed uit, maar dan zijn deze resultaten toch een beetje een anticlimax. Het lijkt allemaal achteraf toch niet echt helemaal super te zijn. Vooral Gasly heeft het moeilijk. Kortom: Als je kijkt naar vorig jaar teken je voor dit resultaat, maar eigenlijk mag je als Red Bull zijnde niet tevreden zijn.'
Het leek een attractieve race met veel gebeurtenissen. Hoe heb jij de race beleefd?
'De helft ben ik eigenlijk alweer kwijt, er gebeurde soms wel vier dingen in een rondje, kijk maar naar het begin en het einde. Dat is een goed teken, want daardoor was de race geen moment saai. Het amusementsniveau was extreem hoog. Op een gegeven moment was ik zelfs vergeten dat ik een warm bord met eten op schoot had. Het feit dat Leclerc de overwinning misliep maakte de dramatiek helemaal af. Dat had niemand kunnen voorspellen.'
'Zelfs in het middenveld was het rete-spannend, dat was echt een verademing. Het feit dat iedereen nagenoeg even snel was in het middenveld bracht heel veel extra spanning. Je kan goed zien dat iedereen zijn werk prima heeft gedaan in de winter. Het ligt allemaal extreem dicht bij elkaar. Het is ook fijn om te zien hoe verschillende teams in het middenveld nu pieken, zoals McLaren. Niemand had na vorig seizoen verwacht dat zij ooit nog in de buurt zouden komen bij de ‘best of the rest’, maar Norris rijdt ‘gewoon’ even naar P6. Dat is natuurlijk geweldig om te zien, het betekent dat de sport in beweging is.'
Kan Verstappen tevreden zijn met zijn prestaties dit weekend?
'Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Je wordt vierde, een positie waar je eigenlijk nooit op had mogen eindigen, gezien het gigantische verschil met Ferrari en Mercedes. Max heeft zijn kansen gepakt vandaag en de fouten van de concurrentie, in dit geval Sebastian Vettel, afgestraft. Voor Max was het dus een prima weekend. Het was zuur dat er in de laatste paar rondjes een safety car ingeroepen werd, anders werd het nota bene een podiumplek. Maar goed, dat is de Formule 1 en daar moet je dan ook niet rouwig om zijn.'
'Wel moet Red Bull zich echt achter de oren krabben. Het kan gewoon niet zo zijn dat je wordt ingehaald op een aspect, het chassis, waar je normaal gesproken de beste in bent. Ongeacht hoe goed de concurrentie zichzelf heeft verbeterd, moet je dan concluderen dat je iets fout doet. Het is prima dat ze aan het begin van het seizoen riepen dat ze Max dit jaar wereldkampioen willen maken, maar dan kan je niet aankomen met gebreken waar je normaal gesproken nooit last van hebt.'
Wie was jouw Driver of the Day in Bahrein?
'Daar is geen twijfel over, de Driver of the Day heet Charles Leclerc. Het is niet normaal dat je bij een team als Ferrari binnenkomt en dat je dan even bij het tweede raceweekend je teamgenoot alle hoeken van de baan laat zien. Zeker bij Ferrari is dat ongekend, want de prestatiedruk is na een paar jaar zonder prijs gigantisch. Doe het maar even, als broekie een viervoudig wereldkampioen te kijk zetten. Vooral tijdens de kwalificaties viel mijn mond open van verbazing. Van Leclerc gaan we nog veel horen.'
Vettel werd dus flink overschaduwd door Leclerc dit weekend, wat betekent dit voor Ferrari?
'Het gemak waarmee Leclerc zijn teamgenoot opzij zette dit weekend doet zonder twijfel veel stof opwaaien. Natuurlijk is het een momentopname, maar het zegt toch iets. Als je de twee kwalificatierondjes van Vettel en Leclerc naast elkaar zet, zie je echt veel verschil. Robert Doornbos gaf in de voorbeschouwing bij Ziggo Sport mooi aan dat de Monegask gewoon bocht op bocht perfect instuurt en veel snelheid meenam na scherpe bochten door vroeg op het gas te gaan. Dat was bij Vettel wel een ander verhaal.'
'Na dit raceweekend hebben ze bij Ferrari natuurlijk wel gewoon een probleem. Ik kan me nog goed herinneren dat Mattia Binotto aan het begin van het seizoen riep dat Vettel met zijn ervaring in principe eerste rijder zou gaan worden. Een super domme uitspraak, want hij heeft zijn twee coureurs nog helemaal niet tegen elkaar zien rijden. Het kan dan ook zomaar eens zijn dat hij die uitspraken, en wie weet wel beloftes, moet gaan omkeren de komende maanden.'
Opnieuw kon Gasly niet de aansluiting vinden met de top. Is het een kwestie van pech of spelen er andere zaken?
'In Australië had Pierre gewoon pech, dat staat buiten kijf. Door een fout van zijn team kende hij een dramatische kwalificatie en dus was de race lastig. Maar of je ook dit raceweekend kan spreken van pech vraag ik me ten zeerste af. Bahrein heeft namelijk een circuit met veel inhaalmogelijkheden en tijdens de race is Gasly er nauwelijks in geslaagd om in de buurt van Max te komen. Zeker in de wetenschap dat de twee heren in theorie dezelfde auto rijden, was het verschil tussen Max en Pierre vandaag als dag en nacht. Pierre zal echt meer indruk moeten gaan maken de komende races, want we weten hoe meedogenloos Helmut Marko kan zijn met het nemen van beslissingen.'
Tot slot: Na twee races is de kop eraf voor het 2019-seizoen. Waar gaat het kampioenschap heen de komende raceweekenden?
'Ferrari heeft vandaag echt bewezen dat ze erg snel zijn, eigenlijk waren ze dit weekend veel sneller dan Mercedes. Echter hangt natuurlijk een hoop af van de betrouwbaarheid. Het is leuk dat Leclerc iedereen om de oren rijdt op zaterdag, maar als je vervolgens een hakkelende motor hebt ben je alsnog nergens. Ik verwacht dat als Ferrari haar problemen van Australië opgelost heeft, net als de motorproblemen van vandaag, het alleen nog zaak is dat Leclerc of Vettel het team bij de hand neemt. In principe zit Ferrari dus in een vergelijkbare situatie als een jaar geleden, maar toen gooide Vettel de titel weg na enkele stomme fouten. Met Leclerc bij het team lijkt een herhaling van die tragedie onwaarschijnlijk.' (Foto: Ferrari F1 Media)
Maurits Kappetijn maurits@f1maximaal.nl