Red Bull mogelijk de dupe van nieuwe patstelling tussen motorleveranciers

Honda gaat Red Bull na 2021 verlaten. Dat is al even geen nieuws meer. Daarom wilde Red Bull dat de ontwikkeling der motoren na 2021 wordt stil gelegd, zodat ze de Honda-motor over kunnen nemen en deze in eigen beheer kunnen onderhouden zonder deze door te ontwikkelen. Dat laatste is namelijk te duur. In eerste instantie waren niet alle teams het daar mee eens. Mercedes zag het plan wel zitten, want zij hebben op papier de snelste motor. Een bevriezing van de ontwikkeling zou betekenen dat dit voor jaren zo zou blijven. Renault en Ferrari, die achterlopen op Mercedes, zagen dit idee in eerste instantie niet zitten. Zeker de Italianen, die op motorisch gebied mijlenver achterlopen op de andere leveranciers, waren pertinent tegen. Uiteindelijk kregen de vier motorleveranciers de neuzen dezelfde kant op als het gaat over de invoering van de bevriezing der ontwikkeling. In plaats van 2021 zou het dan 2022 worden, waarna de invoering van de nieuwe motorformule van 2026 naar voren zou worden gehaald naar 2025. Dat idee lijkt de compromis en consensus te zijn, al is er nog geen officiële knoop doorgehakt. Balance of Perfomance Want er zit nog een extra dimensie aan die ontwikkelingsstop van de Formule 1-krachtbronnen. En laat de motorleveranciers op dat gebied nou net lijnrecht tegenover elkaar staan. Er is wat onduidelijkheid over wat de verschillende motorleveranciers precies willen. Aan de ene kant wordt er als toevoeging aan de ontwikkelingsstop soms namelijk gesproken over een zogeheten 'Balance of Performance', waarbij de prestaties van de verschillende motoren gelijk wordt getrokken. Aan de andere kant wordt er soms gerept over een power unit convergence , waarbij de prestaties van de motoren dichter naar elkaar toe worden getrokken, maar niet per se helemaal gelijk worden getrokken. Het idee voor deze oplossing werd voor het eerst geopperd door Red Bull, nadat Ferrari zich keerde tegen het initiële idee over de bevriezing van de motorontwikkeling. Omdat zij zo ver achter liepen wilden ze dat er een mechanisme zoals de Balance of Performance wordt ingevoerd, waardoor de schade van een ontwikkelingsstop voor hen te overzien zou zijn. Mercedes keerde zich echter al heel snel tegen dat idee. Logisch, omdat al het harde werk in de motorfabriek in Brackley, waardoor het Mercedes-team momenteel zo'n mooie motorische voorsprong geniet, in dat geval teniet zou worden gedaan. "Dat zou het einde zijn van de Formule 1", zo reageerde teambaas Toto Wolff op dat idee. "Balance of Performance is iets dat in andere raceseries niet werkt. In een sport waarin het draait om presteren, zou zo'n plan het DNA van de sport ondermijnen. En als dat gebeurt, dan zou het thema aan de kant geschoven moeten worden", zei hij eind oktober. Artikel gaat verder onder de afbeelding . Red Bull zet door Toch blijft Red Bull en ook Ferrari achter het idee staan van de Balance of Performance. Afgelopen weekend sprak Christian Horner zich in Bahrein nog uit over een soort Balance of Performance-systeem. "Als je een bevriezing hebt van de motorontwikkeling, dan is zo'n systeem onvermijdelijk. Voor drie of vier jaar wordt de ontwikkeling stilgezet, dus dan moet je een soort mechanisme hebben waarmee je de prestaties kan corrigeren. Of dat nou een tokensysteem is of een andere manier waarop dat kan worden gerealiseerd." "Natuurlijk snap ik dat Toto niet zou willen dat iemand Mercedes in kan halen. Vanuit zijn perspectief zou het dus geweldig zijn als er geen convergence komt. Er moet dan ook een soort mechanisme zijn waardoor Mercedes toch nog kan profiteren van dat goede werk aan de motor, maar tegelijkertijd mag het niet zo zijn dat een motorleverancier drie seizoenen lang met een grote achterstand afwerkt." Ferrari is het eens met Red Bull, en ziet een vorm van Balance of Performance als een must, zo vertelde Mattia Binotto afgelopen weekend opnieuw. "Het doel is echter niet om alle motorleveranciers op hetzelfde niveau te brengen qua vermogen. Daarom noem ik het liever engine convergence , omdat het een manier moet zijn om een leverancier die ver achter loopt te helpen qua vermogen ten opzichte van de rest." "Als we een motorleverancier gaan helpen met zo'n systeem, dan moet deze natuurlijk niet plots de beste motor kunnen hebben. In dat geval zouden we dus wat terrein goed moeten kunnen maken zodat de achterstand niet al te groot is. Hoe we dat gaan doen? Daar zijn we nog druk over in discussie, maar de makkelijkste manier is door de fuel flow naar de motor aan te passen per motorleverancier", aldus de Ferrari-teambaas, wiens idee ook door Horner wordt geëchood. Mercedes en Renault blijven pertinent tegen Maar lijnrecht tegenover Ferrari en Red Bull staan dus Mercedes en Renault. Afgelopen weekend kreeg Mercedes-teambaas Toto Wolff opnieuw de kriebels toen hij geconfronteerd werd met de ideeën van Red Bull en Ferrari. Opnieuw sprak hij over het 'einde van de Formule 1'. "Bij de motor gaat het niet puur en alleen om het maximale vermogen wat er kan worden geproduceerd, maar bijvoorbeeld ook over de driveability, het gewicht en de koeling. Een soort formule invoeren die die aspecten gelijk moet trekken bestaat niet en het is niet iets waar Mercedes achter zou staan", zo is hij duidelijk. De invoering van een soort tokensysteem, waardoor motorleveranciers die qua vermogen achterlopen op de concurrentie extra stappen kunnen zetten, wordt ook meteen afgeschoten door Wolff. "Een belediging", zo noemt hij een dergelijk idee. "In het verleden hebben we al een vergelijkbaar systeem gehad, maar dat is toen afgeschaft omdat onze concurrenten dat wilden, zodat ze vrij konden ontwikkelen en ons bij konden halen." "Nu willen ze het weer terug zien, zodat het veld dichter bij elkaar kan komen. Eerlijk gezegd is dat een belediging. Als je naar de laatste jaren kijkt, dan was Ferrari in 2018 en 2019 het beste qua motor. We hebben daarna onze eigen grenzen verlegd en zijn blijven pushen, waardoor we dit jaar met een nieuwe sterk verbeterde motor kwamen." Collega Martin Budkowski van Renault vindt het idee ook tenenkrommend. "Het brengt meteen nare gevoelens naar boven", vertelt hij tegenover onder meer RacingNews365 . "Hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Een motor staat niet op zich, de hele auto wordt om een motor heen gebouwd." "Verschillende motorleveranciers maken weer verschillende compromissen bij het bouwen van een motor. Het is absoluut enorm lastig om te meten allemaal. Dan zouden we elke zondag na de race praten over de FIA en of zij het balanceren wel goed hebben uitgevoerd, in plaats van dat we het dan hebben over de winnaar van de race", verzucht de Renault-man. De Franse renstal staat dus op zijn zachtst gezegd niet te trappelen om een soort Balance of Performance in te voeren. "Bij Renault houden we niet van dit idee, het is niet het juiste voor de sport. Een motor verandert ook gedurende zijn levensduur. Hoe langer je er mee rijdt, hoe meer vermogen je sowieso al verliest. Hoe en wanneer ga je dat compenseren, elke race, elk seizoen? Het is een lastig onderwerp en het is niet zo eenvoudig als het klinkt." Artikel gaat verder onder de afbeelding . Wat nu? Achter de schermen wordt er druk, zeer druk onderhandeld door de verschillende partijen. De meningen liggen echter enorm ver uit elkaar, dus het heeft er alle schijn van dat er van beide kanten wat water bij de wijn moet worden gedaan. Als dat inderdaad gebeurt, dan komen Renault en vooral Mercedes waarschijnlijk nog steeds als 'winnaars' uit deze politieke strijd. In dat geval zal Red Bull het vanaf 2022 minstens drie seizoenen lang moeten doen met een achterstand op Mercedes, er van uitgaande dat het team van Lewis Hamilton ook dan nog de beste motor heeft natuurlijk. De druk op Honda wordt daardoor ook hoger om in 2021 met een knaller van een motor te komen. Of ja, niet een knallende motor, natuurlijk, maar een motor die een flinke vooruitgang is vergeleken met de krachtbron van 2020. Ongetwijfeld is het laatste woord over deze politieke strijd nog niet gesproken, maar voor Red Bull telt elke dag. Zij moeten namelijk weten waar ze na 2021 aan toe zijn, zodat zij maatregelen kunnen nemen ter voorbereiding op 2022 en verder. Met medewerking van Dieter Rencken . Romain Grosjean overleefde een horrorcrash tijdens de GP van Bahrein. Max Verstappen was allerminst onder de indruk van Alexander Albon en voert de druk op Red Bull op. Dit en meer in de F1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen, die hieronder is te beluisteren.

Top Headlines