Formule 1 in afwachting van grote nieuwsklappers

Medio januari lijkt het wel of de Formule 1-wereld stil staat. Nieuws is er nauwelijks en het is wachten tot volgende maand de diverse teams hun nieuwe bolides presenteren, en op de wintertest die een maand later van start gaat. Echter, er hangt de Formule 1 nog een paar grote nieuwsklappers boven het hoofd. Het gaat voornamelijk om aankondigingen die we al veel eerder hadden verwacht. Zo is het nog altijd onduidelijk met welke motoren Red Bull in 2022 gaat rijden na het vertrek van Honda uit de Formule 1. Men wilde daar in november van het vorige jaar al duidelijkheid over hebben, maar de gewenste oplossing, namelijk het in eigen beheer doorgaan met verouderde Honda-motoren, stuitte op veel weerstand van rivaliseren teams. Red Bull wil een engine freeze zien, en hoewel de concurrenten daar wel voor te porren zijn, stellen ze allemaal hun eigen voorwaarden. Er klinken geluiden dat een aankondiging steeds dichterbij komt, waarbij het er meer en meer op begint te lijken dat het team rond Max Verstappen (deels) zijn zin krijgt. In de wereld van de Formule 1 weet je echter nooit iets zeker en dus kunnen we alleen maar afwachten. Lewis Hamilton Als je het dan hebt over potentiële verrassingen, dan valt automatisch de naam van Lewis Hamilton. Als we de wildste geruchten moeten geloven, verlopen de gesprekken tussen Mercedes en Lewis Hamilton over een nieuw contract voor de stercoureur uiterst stroef. Het gevaar dat men er onderling niet uitkomt, ligt op de loer, zo luiden de verhalen. Die geruchten worden veelal gebaseerd op geluiden van 'bronnen nabij Mercedes', aangezien de betrokken zelf roepen dat ze er echt wel uitkomen. Echter, het is al even geleden dat we van Toto Wolff en Lewis Hamilton zelf iets hebben gehoord. Ga er echter gerust vanuit dat de kans dat Hamilton ook in 2021 voor Mercedes rijdt by far het grootst is, een Formule 1 zonder de Brit kun je je toch niet voorstellen? Maar ook als er witte rook komt vanuit Brackley, is het de vraag hoe het contract eruitziet en voor hoeveel jaar de kampioen heeft getekend. F1-kalender op losse schroeven Vorige werd duidelijk dat de Formule 1-kalender flink op de schop zou gaan onder invloed van het coronavirus. De Grand Prix van Australië werd verschoven, de Grand Prix van China komt waarschijnlijk in zijn geheel te vervallen en de races op Imola en Portimao maakten een onverwachte comeback op de kalender. De kans is echter groot dat dat niet de laatste wijzigingen zijn. Het coronavirus houdt immers niet alleen de Formule 1, maar de mondiale auto- en motorsport in haar greep. De uitbraak van de nieuwe, Engelse variant van het Covid-19-virus hangt bovendien als een nieuw, maar groot vraagteken boven de Formule 1 en diverse andere raceklassen. Daar staat echter tegenover dat er wereldwijd begonnen is met het vaccineren van mensen, wat moet zorgen dat er iets van licht aan het einde van de tunnel gloort. De winterperiode verloopt dus vooralsnog redelijk rustig, maar er zijn nog enkele bommen die nog moeten barsten. Wanneer dat gebeurt en wat de impact daarvan zal zijn, dat is afwachten.

Top Headlines