Deze Red Bull-man zorgt voor de veiligheid van Verstappen

Een Formule 1-team bestaat anno 2021 uit honderden werknemers. Zeker topteams hebben een enorm werknemersbestand, waarbij iedereen zijn eigen specifieke taken heeft. Bij Red Bull heeft Max Verstappen veel te maken met Ole Schack. De Deense monteur heeft een zeer verantwoordelijke taak binnen het team. Schack staat al namens Red Bull op de Formule 1-grid zo lang het team bestaat. Dat in meest letterlijke zin, aangezien hij deel uitmaakt van de ploeg die de laatste hand legt aan de auto en de coureur voor aanvang van een Grand Prix. Hij is er verantoordelijk voor dat Verstappen op tijd in zijn auto stapt, meestal zo'n acht tot tien minuten voor aanvang van de race. "Dat is normaal gesproken geen probleem, want het volkslied duurt doorgaans één tot hooguit twee minuten. Als echter het volkslied een minuut te laat wordt gespeeld, kijkt iedereen opeens naar de klok", aldus Schack in gesprek met Red Bull. "Het is dan opeens haasten geblazen, zeker als een coureur nog snel even de pitbox op moet zoeken of ergens voor een praatje blijft hangen." Als vervolgens Verstappen daadwerkelijk instapt, wacht de belangrijkste job van Schack. Hoewel zijn taak zeer beperkt lijkt, komen er enorme verantwoordelijkheden bij kijken: "Mijn belangrijkste taak is Max Verstappen vast te zetten in zijn veiligheidsgordels. Daarbij volg ik een vast stramien. Ik zet hem vast, waarna ik er vervolgens voor zorg dat hij comfortabel zit, om vervolgens de drinkfles en de radio aan zijn helm aan te sluiten." De laatste stap is voor Schack het vastzetten van de headrest, de schuimrubberen beschermingsrand rond het hoofd van de coureur: "We hebben weleens gezien dat een losgekomen headrest het verloop van een race beïnvloedt, dat is waarom ik nooit iets zal overhaasten." Hoe graag Schack het op dat moment ook zou willen, tijd en ruimte voor een praatje met Verstappen is er dan niet meer: "Ik praat alleen met de coureurs als ze dat zelf aangeven. Dit soort momenten zijn voor de coureurs zelf, het is het moment waarop ze in the zone moeten zien te geraken. Een caddy (iemand die de clubs van een golfer draagt, red.) begint ook niet tegen de golfer te praten net als hij een kampioenschaps-winnende bal moet slaan. Dat is ongeveer hetzelfde." In het verleden deed Schack hetzelfde voor achtereenvolgens David Coulthard, Sebastian Vettel en Daniil Kvyat. Naast dat hij verantwoordelijk is voor het veilig insnoeren van Verstappen, staat hij als front end mechanic op de loonlijst.

Top Headlines