"Hebberige Hamilton krijgt nu klappen van alle kanten"

Er komt maar geen nieuwe uit Groot-Brittannië. Lewis Hamilton en Mercedes zijn druk aan het onderhandelen over een nieuw contract, maar de twee partijen hebben nog geen deal beklonken.Naar verluidt liggen de eisen van de zevenvoudig wereldkampioen en hetgeen was Mercedes bereid is te bieden, relatief ver uit elkaar. Christijan Albers snapt niet dat de Brit het in zijn hoofd haalt om in deze periode een salarisverhoging te eisen. Volgens de voormalig F1-coureur dacht Hamilton dat hij door het binnenslepen van zijn zevende titel wel even de hoofdprijs kon vragen. "Scenario één is dat Lewis dacht dat het allemaal goed zou komen, dat hij wereldkampioen zou kunnen worden en daardoor de druk op zou kunnen voeren voor een hoger salaris. Alleen wat hij niet bedacht had, was dat hij corona zou krijgen en dat George Russell in de auto kwam en zijn plan aan diggelen zou rijden. Letterlijk en figuurlijk", zo oordeelt Albers in de F1-podcast van De Telegraaf . "Leg maar uit aan de CEO van Daimler", vervolgt hij. "Een van de grootste autofabrikanten ter wereld. Leg maar uit waarom Lewis Hamilton zo speciaal is als hij ziet dat een George Russell in een badkuip gedrukt wordt waar hij helemaal niet in past en dan toch... we weten allemaal dat hij de race zou hebben gewonnen. Dat heeft er eigenlijk voor gezorgd dat Daimler-CEO Ola Kallenius heeft gedacht: wat is hier aan de hand?" De periode waarin de salariseisen van Hamilton komt, is volgens de Nederlander ook zeer ongelukkig: "Scenario twee is dat hij een gigantische salarisverhoging vraagt in een periode waar de wereld in brand staat met corona en dat dat moeilijk te veroorloven is voor Kallenius. Hij moet mensen ontslaan om het bedrijf gezond te houden en dan moet je een salarisverhoging accepteren van Lewis Hamilton. Dat staat natuurlijk lijnrecht tegenover elkaar." Bovendien kijken de drie aandeelhouders van het team naar elkaar als het aankomt op het betalen van het salaris, oordeelt Albers. "De aandelen zijn anders verdeeld bij het Formule 1-team, met Toto Wolff, Mercedes en INEOS, die er bij zijn gekomen. Daardoor moet ook een stuk van het salaris betaald worden door het Formule 1-team. Toto Wolff moet zijn eigen portemonnee trekken en dat vindt hij een stukje minder. Hij wil natuurlijk graag dat dat uit het marketingbudget komt, dat daar de druk komt te liggen en dat zij (Daimler, red.) zijn salaris gaan betalen." Maar toen raakte Hamilton besmet met corona en schoot hij zichzelf in de voet. "Hoe Hamilton het gespeeld heeft… Hij heeft natuurlijk geprobeerd om extra salaris te krijgen door het contract uit te stellen en wereldkampioen te worden, waardoor Mercedes niet meer terug kan. Hij had er echter niet op gerekend dat George Russell in de auto zou komen en zijn hele plannetje aan diggelen zou rijden." "Als hij nou vier maanden geleden had besloten om bij te tekenen dan was deze situatie niet voorgekomen. Dat is het risico dat hij heeft genomen om extra salaris te vragen. Dat komt net in een slechte periode en nu zie je dat Hamilton klappen krijgt. Als je kijkt hoe Lewis zich profileert, dan moet je je daar ook naar gaan gedragen." Maar toch lijkt de Brit dat niet te doen. Wat maken die extra centen nou uit, zo vraagt Albers zich hardop af. Volgens hem moet Hamilton de situatie beter aanvoelen. "Mensen gaan zich nu tegen hem verzetten omdat hij zogenaamd zich voor de wereld in gaat zetten. Dan kan je beter zorgen dat je op dit moment even de underdog bent. De klappen komen nu van alle kanten. Het doet zijn image geen goed." "Wat is die laatste tien miljoen nou voor hem? Of hij nou dertig of vijftig miljoen krijgt betaald. Hij heeft nou eenmaal vette pech dat de wereld in brand stand en mensen hun bedrijven verliezen. Dan moet je zelf ook incalculeren dat je eigen business model ook niet meer werkt", zo sluit hij af.

Top Headlines