NB: 'Jammer dat de stewards bij een incident alleen naar het regelboek kijken'
Na iedere verreden Grand Prix blikt F1 Maximaal in de rubriek 'De Nabeschouwing' met één redacteur terug op alle zin en onzin over het afgelopen raceweekend. In deel 7 is het de beurt aan hoofdredacteur Sjoerd Valkering, die de race in Canada alles behalve enerverend vond. Gelukkig heeft hij genoeg kritiek op de stewards, Pierre Gasly en zelfs Max Verstappen. Lees hoe Sjoerd de Canadese Grand Prix heeft beleefd en praat mee!
Stelling: Vettel maakt nog kans op de wereldtitel na de Grand Prix van Canada
'Het verschil tussen Hamilton en Vettel is nu 62 punten. Als Vettel de race had gewonnen zou dat rond de vijftig liggen. In de wetenschap dat er nog veertien races aan zitten te komen, is dat gat te overzien. Ik sluit niet uit dat Vettel weer zo’n race neerzet net als in Montreal en dan kan het binnen enkele raceweekenden weer spannend worden aan de top. Ferrari moet wel gaan werken aan het bochtenwerk, want daar zijn ze ontzettend traag. Nu zou Ferrari namelijk alleen kans hebben op een zege in Italië, of nu dus Canada. Vettel heeft dus wel degelijk de kans en de tijd om het tij te keren, maar dan zal Ferrari binnen afzienbare tijd met een beter aerodynamisch en mechanisch pakket moeten komen.'
Over de straf van Vettel is al veel nagepraat, maar wat is jouw opvatting over het incident?
'Laat ik vooropstellen dat het uitdelen van een straf mijns inziens een twijfelgeval was. Als je het regelboek van de FIA erbij pakt, verlaat Vettel de baan en komt hij er weer op roekeloze wijze op. Maar hij had geen grip en kon onmogelijk normaal de baan op komen zonder er veel tijd mee te verliezen. En let wel: Er staat een overwinning op het spel. Met die twee kanten van het verhaal in het achterhoofd ben ik het niet eens met de beslissing van de stewards. Ik vind dat er bij grote twijfelgevallen ook gekeken moet worden naar het sentiment van de race en misschien wel het kampioenschap. Voor alle fans was het een verademing dat een Ferrari de race zou gaan winnen. Sterker nog, zelfs Chase Carey had het fijn gevonden als Ferrari een keer zou winnen. Iedereen is de dominantie van Mercedes spuug en spuugzat, behalve een paar Finnen en Britten. Kortom: het is voor bijna iedereen jammer dat de stewards alleen naar de regels hebben gekeken.'
Dit weekend zagen we Renault voor het eerst dit seizoen pieken, wat zegt dat over het middenveld op dit moment?
'Een cliché-antwoord zou nu zijn dat het allemaal erg dicht op elkaar zit. Dat zit het ook, maar er is meer. Er zit namelijk totaal geen patroon in de resultaten van het middenveld, behalve Haas, dat al het hele seizoen op zoek is naar de juiste bandentemperatuur. De boordradio’s van Magnussen en Steiner zeggen trouwens veel over de ontstane sfeer bij de Amerikanen, ik hoop dat er afgelopen zondag een Netflix-camera aanwezig was in hun pitbox.'
'Renault viel eigenlijk tegen tot aan vorig weekend en opeens stond daar Daniel Ricciardo op P4 in Q3. Daarmee laat Renault, hoe gek het ook klinkt, wél een patroon zien. Net als vorig jaar zijn de Fransen maar op hele specifieke circuits snel, waarbij ze bij sommige andere Grands Prix er niets van weten te bakken. Het is duidelijk dat Renault op zoek is naar constante resultaten en ik denk dat Daniel de boel goed op sleeptouw kan gaan nemen. Aan de betrouwbaarheid van de motoren moet echter wel worden gewerkt: vier uitvalbeurten in zeven races is veel te veel.'
Wat vond jij van de race van Max Verstappen?
'Wat mij ook dit weekend opviel is dat de racestarts van Verstappen tegenvallen, ook in Montreal. Het valt op dat Max minder goed van zijn plek komt dan de Mercedessen en Ferrari’s, waardoor het eigenlijk lastig wordt om in de eerste paar bochten voor een verrassing te zorgen. Daarnaast denk ik dat Max te lang achter Norris vast zat in de eerste paar ronden. Hij kon pas relatief laat aanstalten maken om zich aan te sluiten bij de top vier en ik denk dat hij daarmee best wat tijd heeft verloren. Het is niet voor niets dat hij tegen het einde van de race nog een keer de Renaults moest inhalen. Tot slot is Honda nog best wat verwijderd van het motorgeweld van Ferrari en Mercedes. Dit weekend was een test voor de Japanners en de concurrenten van Red Bull waren echt een flink stuk sneller. Ondanks die drie minpuntjes heeft Max uiteindelijk toch alles weten te maximaliseren, zoals hij het hele seizoen al doet. Hij heeft wat mij betreft een voldoende gescoord.'
We hebben nu zeven races achter de rug. Hoe doet Verstappens teamgenoot Gasly het volgens jou?
'De racepace van Gasly was zondag ondermaats en dat is bijna ieder ander weekend dit jaar ook zo geweest. Het begint langzaam duidelijk te worden dat Gasly gewoon niet uit hetzelfde hout als Verstappen is gesneden en ik zie hem ook echt totaal geen race winnen op deze manier. De tijd van 'wennen aan de auto' is over en Helmut Marko zal nu in zijn nek gaan hijgen. Het lijkt mij echter onwaarschijnlijk dat hij al voor het einde van het seizoen vervangen zal gaan worden. Enerzijds omdat er geen ander groot talent op de deur klopt en anderzijds omdat Red Bull dit jaar eigenlijk in een tussenjaar zit. Gasly hoeft geen races te winnen; zesde worden is prima. Daarnaast vindt Max het wel prima zo, denk ik. Hij kan het goed vinden met Pierre en bovendien heeft hij eigenlijk geen tegenstand binnen het team.'
Het ziet er sterk naar uit dat de 2021-regels ook het format van het raceweekend zullen gaan veranderen. Wat moet er volgens jou gebeuren?
'Ik vind het geen slecht idee om het raceweekend flink op de schop te nemen. Het is denk ik goed om meer te racen in het jaar, maar het moet wel werkbaar blijven. Als ze dan toch het raceweekend op de schop nemen, moeten ze ook wat doen aan de persconferenties. De rijderspersconferentie vindt nu voor de eerste vrije training plaats en de afgelopen jaren was dat echt waardeloos. Omdat er nog niet is gereden kunnen coureurs weinig kwijt en het persmoment verandert dan ook al snel naar een open deuren festijn. Ook op het gebied van pers en media moet men dus kijken naar verbeteringen.' (Foto: F1.com) Maurits Kappetijn maurits@f1maximaal.nl