Repo | Het faliekant mislukte fanfestival in Chicago doet Formule 1 geen goed


Sinds Liberty Media de scepter zwaait in de Formule 1 probeert het mediabedrijf het imago van de sport flink op te vijzelen. Niet zo zeer door de sport zelf spectaculairder te maken want, wees eerlijk, we kijken naar een dodelijk saai F1-seizoen, maar door het merk F1 globaal uit te dragen. Een mispeer als afgelopen weekend in Chicago kan Liberty zich eigenlijk niet veroorloven.
De Verenigde Staten en de Formule 1, het is al jaren een relatie die consequent onder hoogspanning staat. De Grand Prix van Amerika of de Verenigde Staten is al diverse keren opnieuw uitgevonden, op de kalender geplaatst, van de kalender afgehaald. Enkel sinds het circus jaarlijks op het Circuit of the Americas plaats vindt is er enige vorm van oprecht enthousiasme bij de Amerikaanse racefans te bespeuren.
Belangrijke financiële markt 
Dat is goed nieuws voor de (Amerikaanse) eigenaren van de sport want de thuismarkt is voor Liberty Media een van de belangrijkste om revenuen te behalen uit investering in de Formule 1-rechten. Vooralsnog valt dat echter niet mee. Nadat eerder de voorgenomen plannen om een Grand Prix in Miami te organiseren (voorlopig?) in de koelkast beland zijn, wilde Liberty Media het enthousiasme aanwakkeren door diverse fanfestivals te organiseren. Afgelopen weekend werd een dergelijk festival in Chicago gekoppeld aan de Grand Prix van Canada in Montreal. Het werd, kort door de bocht, een fiasco.
Imagoschade
F1 Fans werden naar het bekende Soldier’s Field in Chicago gelokt met de belofte van het spektakel dat Formule 1 is, maar werden hevig teleurgesteld doordat demo’s nauwelijks verreden werden doordat de oude F1-auto’s door schade en gebreken niet konden rijden. Van de huidige generatie F1-wagens alsook recente F1-coureurs ontbrak ieder spoor. Kraampjes met merchandise waren er ook niet en fans die zelf op een simulator een rondje wilden racen stonden uren in de rij.
Er waren een aantal foodtrucks aanwezig, die asociale bedragen vroegen voor matig eten en ondanks dat het evenement gesponsord werd door de luxe luchtvaartmaatschappij Emirates Airlines, was er van enige vorm van exclusiviteit geen sprake. Op social media werd er dan ook keiharde kritiek geleverd op het Fan Festival. Termen als ‘imagoschade’, ‘beschamend’ en ‘gewoon k*t’ waren nog vriendelijke kwalificaties. Het is zeker niet het charmeoffensief dat Liberty Media voor ogen had.
Later dit jaar strijkt het fanfestival ook nog neer in Singapore, Los Angeles en Brazilië. Hopelijk heeft Liberty Media zijn zaakjes dan wat beter op orde, want nog een flater kan de organisatie zich niet veroorloven. Niet alleen is de sport op de baan eigenlijk gespeend van spektakel, ook op dit soort evenementen wordt de plank misgeslagen. 
Hans van Brunschot ( hans@f1maximaal.nl )

Top Headlines

Oudere Top Headlines