Hier kunnen Red Bull en Verstappen nog progressie boeken

De statistieken van Max Verstappen in de eerste race van het jaar, zijn niet om over naar huis te schrijven. Zo pakte hij slechts eenmaal een derde plek, viel hij tweemaal uit en pakte hij een vijfde, zesde en tiende plek. Wil je een gooi doen naar de titel, dan is een topstart belangrijk. 2015 & 2016 Zijn debuut bij Toro Rosso tijdens de Grand Prix van Australië was niet verkeerd. Hij reed in de punten, maar in ronde 34 begaf zijn motor het. Een jaar later, in een van zijn laatste races voor Toro Rosso, reed Verstappen een uitstekende race en bivakkeerde hij enige tijd in de top vier. Een langzame stop wierp hem echter ver terug en hij reikte niet verder dan de tiende plek, ook omdat hij bij een inhaalpoging op Sainz spinde. 2017 In 2017 reed de Nederlander inmiddels voor Red Bull. In de kwalificatie bleken de Mercedessen en Ferrari's echter een maatje te groot voor Red Bull. Verstappen begon vanaf plek vijf en eindigde daar ook als best of the rest. Het werd hem niet makkelijker gemaakt omdat Red Bull vergeten was zijn drinkfles te installeren. 2018 Ondanks dat in 2018 het verschil tussen Mercedes en Red Bull kleiner was dan het jaar ervoor, scheelde het toch nog ruim zeven tiende. Verstappen wist zich nog wel voor teamgenoot Daniel Ricciardo te kwalificeren, maar moest genoegen nemen met plek vier. Bij de start verloor de Nederlander een plek aan Kevin Magnussen en wellicht wat gefrustreerd spinde hij achter de Deen. Zo kwam Verstappen uiteindelijk niet verder dan plek zes achter Fernando Alonso (' We can fight '). 2019 In 2019 was het eindelijk raak: Verstappen mocht het podium bestijgen in Australië. maar ondanks het goede resultaat was het verschil in de kwalificatie naar Mercedes juist weer gegroeid; iets minder dan negen tiende zat er tussen de eerste plek van Hamilton en de plek vier van Verstappen. daarnaast kwam teamgenoot Pierre Gasly niet verder dan Q1. Wederom liep het team achter de feiten aan. 2020 Afgelopen seizoen startte het seizoen voor het eerst in jaren niet in Australië, maar in het thuisland van Red Bull, Oostenrijk. Daar kwam het op de Red Bull Ring redelijk voor de dag, maar moest Verstappen toch een halve seconde toegeven op de Mercedes van Valtteri Bottas. In de race maakte hij zelfs een plek goed, maar een elektrisch probleem in ronde negen maakte een voortijdig einde aan zijn race. Wederom een knauw in de eerste race van het jaar. Conclusie Waar een goede start belangrijk is om de titelaspiraties kracht bij te zetten, is er bij Red Bull en Max Verstappen eigenlijk ieder jaar wel iets. En steeds terugkerend probleem is de langzame start. Waar concurrenten vooruitgang boeken, lijkt Red Bull in de winter soms wel stil te staan. Tijdens het seizoen ontwikkelen ze zich vaak spectaculair, maar is het meestal te laat. Als Max Verstappen wat meer rust vindt bij zichzelf, dan is de kans op een goed resultaat nog groter. In 2020 deed hij het overigens prima en viel hij buiten zijn schuld om uit, maar soms was hij te gretig (2016), of ronduit gefrustreerd (2018). Weet hij die emoties uit te sluiten en zorgt Red Bull voor een snelle èn betrouwbare auto, dan kan er in de eerste race van het jaar misschien wel maximaal gescoord worden.

Oudere Top Headlines