Wat Red Bull probeerde te verbergen aan RB16B van Verstappen

De fans reageerden met gemengde gevoelens op de eerste foto's van de nieuwe Red Bull. De RB16B van Max Verstappen lijkt veel op zijn voorganger, iets dat vanzelfsprekend is aangezien de reglementen nagenoeg onveranderd zijn ten opzichte van 2020. Doordat de FIA de teams strakke richtlijnen voorschreef waarin forse ontwikkelingsbeperkingen stonden, zo werd er een tokensysteem ingevoerd, zien we dit seizoen auto's die veel weghebben van hun voorganger. RacingNews365 neemt de nieuwe RB16B onder de loep. Als we inzoomen op de voorkant van de auto, dan is de neus – inclusief de neusgaten – vrijwel identiek gebleven. We zien daarbij wel een belangrijke verandering aan het 'neusgat' dat in 2020 nog voorzien was van een tussenschot. De voorvleugel die gemonteerd is, is een exemplaar dat in 2020 gebruikt werd. Of dat de definitieve versie is, zien we tijdens de testdagen in Bahrein. Een wijziging die goed zichtbaar is, wordt gevormd door de kleinere brake ducts – de luchtinlaat voor de koeling van de remmen. Kijken we naar de zijkant van de auto dan wordt direct duidelijk waar de focus van de ontwerpers van Red Bull lag. Red Bull deed goed haar best om zo min mogelijk prijs te geven op de studiofoto’s die we om die reden wat bewerkt hebben qua contrast. De barge boards zijn compleet vernieuwd. Het aerodynamisch zeer belangrijke onderdeel voor de luchtgeleiding rondom de sidepods, is voorzien van diverse verticale elementen en een dubbele horizontale boomerang. Vlak voor de sidepods zien we diverse horizontale lamellen, iets dat meer in lijn is met de ontwerpstijl van onder meer Mercedes in de voorbije jaren. Verstappen heeft de beschikking over een hagelnieuwe Honda-motor, wat we ook terug zien in het bodywork van de auto. Bij het Red Bull-logo loopt het bodywork sneller naar binnen terug toe. Aan de achterzijde is Red Bull afgestapt van de bevestiging met een dubbele staander voor de achtervleugel. Ditmaal zien we een enkele, dikke, staander – waarmee het team in 2020 ook experimenteerde. De vleugel zelf heeft een andere vorm en de endplates zijn voorzien van diverse horizontale slots. De Formule 1-regels voor 2021 schrijven voor dat de afmetingen van de vloer gewijzigd zijn. De vloer is smaller aan de achterzijde en horizontale en verticale vleugeltjes zijn verdwenen voor de achterwielen. Dit in een poging om de auto’s minder downforce te geven.

Top Headlines