Perez is gewaarschuwd: zo vernietigde Verstappen al zijn teamgenoten

Met Sergio Perez denkt Red Bull de ideale teamgenoot voor Max Verstappen te hebben binnengehaald. De Mexicaan heeft een karrenvracht aan ervaring, weet hoe het is om podiums en overwinningen te scoren en blinkt uit op de zondag. Iets wat de afgelopen twee teamgenoten van Verstappen niet hadden. Daniel Ricciardo was de laatste die de Nederlander enigszins kon bijbenen, maar tussen hem en Verstappen werd het gat ieder jaar groter. Voor Perez zal het zaak zijn om Verstappen in de kwalificatie bij te benen. Bij Red Bull willen ze dat de Mexicaan op zondag bij de Nederlander in het spoor blijft, dus mag het gat in de kwalificatie niet groter zijn dan twee a drie tienden. Dat is op zich al een flinke opgave, want Pierre Gasly en Alex Albon kwamen daar niet in de buurt. Tekst loopt door onder de foto. Daniel Ricciardo Verstappen kreeg in 2016 ineens de kans bij Red Bull. Daniil Kvyat voldeed niet en werd na zijn thuisrace terug gezet naar Toro Rosso. Wat erna gebeurde is geschiedenis: Verstappen stapte in de volgende race in Barcelona in de Red Bull en won. Ricciardo was hem dat eerste jaar nog de baas: zonder pech en uitvalbeurten meegerekend, verloor Verstappen negen van de vijftien kwalificaties (Ricciardo was gemiddeld 0.052s sneller) en was Ricciardo hem nipt vaker te snel af in de race (zeven om acht). Dat Verstappen het rechtstreekse duel verloor was natuurlijk te verwachten, aangezien de destijds pas 18-jarige Nederlander pas in de vijfde ronde van het wereldkampioenschap zijn opwachting voor het team maakte. In 2017 draaide Verstappen het om. Hij won zeven van de dertien probleemloze kwalificatieduels met de Australiër, was gemiddeld 0.064s sneller en hij was in vijf van de zeven races dat beide coureurs aan de finish kwamen de bovenliggende partij. Het beeld kan enigszins vertekend zijn doordat de twee in slechts zeven van de twintig races beiden de finish bereikten. In 2018, hun laatste seizoen als teamgenoten, wist Verstappen die stijgende lijn door te trekken. Hij besliste het onderlinge kwalificatieduel met 8-3 in zijn voordeel (en was gemiddeld 0.121s sneller) en in de races die de twee samen finishten, legde hij het slechts drie keer af tegen de Australiër, acht keer eindigde hij de race hoger. Verstappen pakte ook elf podiums tegenover slechts twee voor Ricciardo, die wel door pech geteisterd werd. Tekst loopt door onder de foto. Pierre Gasly Natuurlijk werd Pierre Gasly na het vertrek van Ricciardo geheel in Red Bull-stijl heel vroeg gepromoveerd naar het moederteam, toch waren de verwachtingen hooggespannen. De Fransman voldeed echter geen moment. In de korte tijd dat de twee voor hetzelfde team reden, wist Gasly geen enkel kwalificatieduel te winnen en het gemiddelde verschil tussen de twee was enorm hoog: 0.56s. In de races kwam hij er ook totaal niet aan te pas en hij eindigde slechts eenmaal boven de Nederlander: toen Verstappen eraf werd gekogeld door Vettel in Silverstone. Gasly mocht al na twaalf Grands Prix vertrekken. Tekst loopt door onder de foto. Alex Albon Zijn vervanger was Alex Albon die in een half seizoen bij Toro Rosso voldoende indruk had gemaakt op Helmut Marko met zijn aanvallende rijstijl, iets dat Red Bull miste bij Gasly. Albon verging het in de anderhalf jaar dat hij de teamgenoot van Verstappen was echter nauwelijks beter. Hij won geen enkel kwalificatieduel van de Nederlander. In 2019 was het verschil tussen de twee in de kwalificatie gemiddeld 0.427s, een jaar later was dat zelfs iets gegroeid: 0.494s. In de races die de twee samen voor Red Bull reden, wist hij slechts eenmaal voor de Nederlander over de streep te komen.

Top Headlines