Waarom niet Russell maar Verstappen naar Mercedes moet

De contracten van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas lopen na dit seizoen af. Mocht Hamilton zijn achtste en recordbrekende titel pakken, dan is de kans aanwezig dat hij er de brui aan geeft. Het beste team van de afgelopen jaren verliest dan de meest succesvolle Formule 1-coureur ooit en die vervangen wordt een zeer zware opgave. De keuze is reuze, maar niet als het aankomt op topcoureurs, die zijn er namelijk niet zoveel. Als je veteranen en helden van weleer Kimi Raikkonen en Fernando Alonso niet meetelt, dan slinkt het rijtje topcoureurs rap. Sebastian Vettel is een langdurige samenwerking aangegaan met Aston Martin en lijkt daar te willen bouwen aan een succesvol team. Voor Daniel Ricciardo geldt hetzelfde bij McLaren; hij wil bouwen. Mocht hij een Mercedes-stoeltje aangeboden krijgen dan zal hij happen (wie niet?), maar die kans lijkt klein. Blijven slechts drie namen over die er bovenuit steken: Charles Leclerc, Max Verstappen en George Russell. Leclerc heeft zich echter verbonden aan Ferrari en tekende niet voor niets een miljoenencontract tot en met 2024. Met het verdwijnen van Vettel is de jonge Monegask nu al de man waar alles om draait bij Ferrari en dat zal hij zelf niet zo snel willen opgeven. Mochten er verder geen gekke dingen gebeuren, zal de strijd om de erfenis van Hamilton gaan tussen Verstappen en Russell. De Nederlander staat op de radar bij Mercedes, zoveel heeft Wolff toegegeven. En het is ook een aanlokkelijk scenario: de man die als enige Hamilton nog af en toe kon bijbenen vervangt hem. Hij is een bewezen racewinnaar, heeft poles gepakt en heeft bewezen uit te kunnen blinken als een team om hem heen wordt gebouwd. Hij bezwijkt niet onder de druk, een zeer belangrijke eigenschap in de Formule 1, waar het mentale gedeelte soms misschien nog wel belangrijker is dan andere dingen; sturen kunnen alle topcoureurs namelijk. Russell is wat dat betreft nog een onzekere factor. Ga maar na: de Brit rijdt nu twee seizoenen voor een achterhoede team, waar de druk een stuk minder hoog is. Op het vlak van teamgenoten is hij eigenlijk nog niet écht getest. Robert Kubica had al een kleine tien jaar geen Formule 1 meer gereden en is na zijn ongeluk nooit meer honderd procent de oude geworden. Nicholas Latifi wist in vijf jaar Formule 2 niet verder te komen dan een tweede plek. Daarentegen wist Russell de langzame Williams meerdere malen Q2 in te slepen, een prestatie die op is gevallen bij fans en teambazen. Hij weet dus hoe je het perfecte ronde rijdt. Maar op zondag lukt het nog niet altijd. Hij lag een of twee keer (denk bijvoorbeeld aan Mugello en Imola) in kansrijke positie om kostbare punten te scoren, maar maakte zelf fouten. Als vervanger van Hamilton maakte hij wél furore. Hij kwalificeerde zich tijdens de Grand Prix van Sakhir pal achter teamgenoot Bottas en ging in de race zelfs aan de leiding. Maar één race is natuurlijk niet genoeg. Voor de Brit is het wellicht verstandiger om eerst eens een paar jaar voor een team in het middenveld te rijden. Zijn kans komt nog wel.

Top Headlines