Blik op F1 | Alle ogen bij Red Bull voor het eerst gericht op Newey


Als hoofdredacteur van F1Maximaal.nl spit ik dagelijks het laatste nieuws over de Formule 1 in binnen- en buitenland door. In deze rubriek schets ik daarom met regelmaat mijn visie op het wel en wee van de koningsklasse van de autosport. Vandaag deel 17, over het kwakkelende chassis van Red Bull Racing.
We hebben in Bahrein iets gezien wat we al een tijdje niet meer mee hebben gemaakt op zondag, namelijk een Red Bull Racing dat niet competitief is op de racedag. Ik kan het me niet eens heugen wanneer dat nog meer is gebeurd, misschien Australië 2018? Vorig jaar was Red Bull met name in de tweede seizoenshelft zeer competitief op zondag, misschien waren ze wel elke GP de snelste auto in de race.
Wellicht was dat ook wel de verklaring voor het sippe gezicht van Max Verstappen na de race . Hij weet dat hij in de kwalificatie altijd al aan het kortste eind trekt, als dit nu ook nog in de race het geval is, rijdt hij helemaal voor spek en bonen mee. 
Maar, de oorzaak kan ditmaal niet buiten Red Bull Racing gezocht worden. Waar er in 2018 en in de jaren ervoor steevast naar de motorleverancier werd gewezen, moet Red Bull de schuld nu bij zichzelf zoeken. De balans van de RB15 klopte niet in de woestijn, oftewel het chassis functioneerde niet adequaat. En dat is nieuw, want vorig seizoen hebben we altijd gehoord dat Red Bull 'het beste chassis van de grid had'. Was getekend, Helmut Marko.
Misschien is dat de reden waarom de altijd kritische Marko niet in de media verscheen na de Grand Prix van Bahrein. De consultant is altijd de eerste die naar anderen wijst, maar nu ze dat voor het eerst niet kunnen doen, is hij in geen velden of wegen te bekennen. Alleen de safety car was 'totaal onnodig' volgens Marko, dat dan weer wel. 
Nee, de opdracht is duidelijk, het chassis moet in orde zijn. Honda komt volgens de data maar tien pk tekort ten opzichte van Mercedes. Dat moet overbrugbaar zijn als je Adrian Newey in huis hebt. De druk ligt nu volledig op de schouders van de geniale Brit, die snel wat uit de hoge hoed zal moeten toveren als Verstappen niet te veel punten in het WK wil verliezen. 
Waar hij na Australië de opdracht kreeg om meer downforce toe te voegen op de auto aangezien men nu een snelle motor heeft, zal hij na Bahrein moeten kijken waarom de RB15 niet werkt bij iets hogere temperaturen. En daarnaast ook naar waarom de auto zo slecht in balans was en Verstappen zoveel last had van overstuur.
Marko maakte na Melbourne wel duidelijk dat het zeker enkele races zou duren voordat men meer downforce toe zal kunnen voegen op de RB15. De verwachting is dan ook dat er in China nog geen oplossing is voor dit het gebrek aan neerwaartse druk op de auto van Verstappen.   
Verder zullen ze in Sakura ook nog wel even hebben staan shaken van de kracht van de Ferrari-motor in Bahrein. Want 38 pk naar Mercedes en 48 pk naar Honda, dat gat verklein je niet zomaar. Als Toto Wolff al zegt dat hij hoofdbrekens heeft en dat Mercedes, de koning van het hybride-tijdperk, dit gat niet zomaar even verwacht te gaan dichten, dan is het voor achtervolger Honda helemaal moeilijk, zo niet onmogelijk. Nee, de bal ligt bij Newey. (foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Top Headlines

Oudere Top Headlines