Red Bull levert drie tienden in ten opzichte van vorig seizoen in kwalificaties


Na de eerste zeven races valt er al een hoop op te maken over hoe de teams ervoor staan in vergelijking met het vorige seizoen. F1 Maximaal is de statistieken ingedoken en dit keer is het de beurt aan de kwalificaties. Hoe doet het Red Bull Racing van Max Verstappen en Pierre Gasly het als er wordt gekeken naar 2019 en 2018?
Wat meteen opvalt is dat de tijden ten opzichte van de poleposition-tijd zijn toegenomen; alleen in China kwam Max Verstappen een stuk dichter bij poleposition in vergelijking met vorig seizoen. De overstap naar Honda heeft in dat opzicht nog niet veel extra's opgeleverd.
Ricciardo bood meer tegenstand aan Verstappen
Met Daniel Ricciardo had de Nederlander een uitdagende teamgenoot. In 2018 wist de Australiër drie van de zeven keer boven Verstappen te eindigen. Dat lukte Pierre Gasly dit seizoen nog maar één keer. Daarnaast lukte het Ricciardo zelfs om een keer poleposition te pakken, dat gebeurde in Monaco.
Als we de verschillen berekenen en een gemiddelde aannemen, zien we dat Red Bull drie tienden heeft moeten inleveren. In 2018 eindigde het team gemiddeld namelijk 0.440 seconden achter pole. Dit seizoen bedraagt dat gat 0.729 seconden. Dat is dus aanzienlijk meer dan vorig seizoen.
Red Bull heeft grote taak voor de boeg
Wat de kwalificaties betreft kan er dus wel een conclusie getrokken worden. De pace van Mercedes en Ferrari is met grotere mate toegenomen. Het Oostenrijkse team loopt daarin dus achter, wat betekent dat ze flink aan de bak mogen bij Red Bull om het gat te dichten in de kwalificaties. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Top Headlines